up! CC A7 – Din nästa bil? Eller min?

Härom dagen besökte jag min lokale VW-handlare (läs mer om det märkliga här) och passade på att kika på vad som skulle kunna bli min nästa bil.

Volkswagen Passat CC, förlåt, den heter visst bara VW CC numera, en fröjd för ögat och ändå samma kvaliteter som en trygg och enkel Passat. Ungefär som att välja en Scirocco över en Golf. Lite som att äta kakan men ändå ha den kvar.

20130327-173010.jpg
Vidare är den ett härligt slag i ansiktet på alla bilar som annars växer på höjden och känns som låga minibussar.

Tre motorer erbjuds till nästan samma prislapp och jag tycker om alla tre.

Minsta maskinen är konverterad för att kunna gå på E85, vilket inte skadar, men det är ju dess teknik som fascinerar – 1.4-liters fyra med turbo OCH kompressor. Läckert! Den motor som ursprungligen kallades ”TSI”, även om TSI numer bara betecknar överladdad bensinmotor.

Den andra är två-liters fyran med turbo och variabla kamaxlar. Den som tagit hem titeln ”Årets motor” tre år i rad (vilket ingen annan motor gjort).

Tredje är också en två-liters fyra, fast diesel (TDI). En mycket bra motor det med och det rationella valet, enkomt baserat på bränsleförbrukningen.

Men en motor saknas! Den som faktiskt finns på bild i den svenska försäljnings- broschyren – VW CC V6.

Denna bil är bestyckad med sista (?) upplagan av VR6:an, som nu är uppe i 3,6 liter och ger 300 hästar.

Den drar ungefär dubbelt så mycket som TDI-maskinen, men den är 130 hk starkare, den gör 250 km/h (som enda CC) och hade du inte blivit övertygad av det så starta dem med öronen öppna – TDI:n låter diesel, förstås. VR6:an låter magiskt! Örongodis.

Jag spankulerade omkring därinne utan att någon tog någon notis till mig och hamnade på Audi-avdelningen. Där stod två coupe-liknande skapelser sida vid sida. Båda med en farthungrig uppsyn.

20130327-173647.jpg
Valde att kliva in i A7:an (det andra var en A5) och helt plötsligt var CC:n förpassad till en ordinär bil. Det var helt enkelt klasskillnad på upplevelsen. Så mycket elegantare i Audin.

Fantastiska bilar, båda två – Audin och Passaten, faktiskt.

Drömbilar. Drömmar som dock går att förverkliga.

Men låt oss tänka oss tillbaka till tiden då körkortet var färskt. Vad var drömmen då? Ja förutom Lamborghini Countach och Lotus Esprit; jag tänkte på förverklingsbara drömmar.

En Golf MK1 med fartränder och sollucka, kanske?! Kul att köra och enkel att äga.

Alldeles vid ingången stod 2013:s motsvarighet och den heter inte Golf längre, utan VW up!

20130327-174837.jpg
En up! har många siffror identiska med Golf MK1, tex effekt, vikt, hjulbas mm!
(Läs min provkörning tidigare av en up! här)

Även denna up! var befriade ren från flärd, utan att sakna sådant som man gärna vill ha idag, som AC, farthållare, färddator etc.

Färgglad och pigg. Och med en riktig handbromsspak och inget elektroniskt otyg. Hur gör man en handbromssladd med en knapp på instrumentpanelen?

Okej, den är väl inte lika snabb som de båda andra, men fartupplevelsen är desto mer intensiv. Och den är så pass snål att man har råd att ligga på fullgas långa bitar. Bara det är ju en upplevelse!

Problemet att välja bil är dock inte lika stort som att få möjligheten att köpa en bil – ingen verkade vilja sälja något där. Läs mer om det här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s