Frida Folkvagn besiktigas

Hjärtklappning! Ångest! Maktlöshet!
Känslorna på parkeringen utanför Bilprovningen en iskall aprilmorgon.
20130402-065245.jpg

20130402-065259.jpg
Frida Folkvagn – min Passat W8 – är åtminstone varmkörd efter nästan en timme på motorvägen.

Jag hittade till denna för mig nya station, som ligger lämpligt på vägen till jobbet, i god tid, och har anmält min ankomst. Jag har förberett mig med att ta fram triangel och spänna ihop bältena. Nu är det bara väntan…

Det blev Bilprovningen denna gång med, alltså gamla statliga monopolets ägare, men det styrde inte valet, utan det var tillgänglighet, i form av ledig tid och läge.

***
Insläppt!
Besiktningsmannen hälsade stramt och hänvisade mig till en lounge. Han ville uppenbart inte ha mig svansande kring sig.

Fick åtminstone påminna om att en W8 som har quattroteknik med mekaniska diffar inte får bromsprovas axel för axel, utan med sk alternativt bromsprov. Han tog till sig det och jag just åkt över rullarna utan att stanna på dem.

20130402-070859.jpg
Han öppnade bagageluckan och letade i ett sidofack. Såg han inte triangeln som jag lagt fram?

Det var inte bara bromsrullarna han hoppade över, han tittade på Fridas fyra avgaspipor, sedan satte han sig i och körde, utan slangar på.

***
Nu kämpar han med den avtagbara dragkroken och se! Han lyckades få bort den; någon har ju bestämt att avtagbara krokar måste gå att ta bort, annars underkänt. Jovisst, det känns ju som en trafikfara… men det klart, en krok som fastnat på trekvart kan ju tappas när man hänger på ett släp.

Dragkroken var jag lite orolig för eftersom jag låtit den sitta på hela vintern. Skönt det.

***
Usch!
Besiktningsmannen kallar mig till lyften där Frida står. Läckande broms! Den som jag bytte. Elände.
Jag fick åtminstone låna en 13-nyckel och provdra, men den satt åt. Så det är nog kopparpackningarna som är dåliga.

En sådan där sak som jag borde kontrollerat innan. Som man aldrig gör.

20130402-072530.jpg
Så nu blev det underkänt.
Men jag har en månad på mig.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Frida Folkvagn besiktigas

  1. Bertil Johansson skriver:

    ”En sådan där sak som jag borde kontrollerat innan. Som man aldrig gör.”
    Ja, vad värre är, de flesta har samma upplevelse i doktorns väntrum…Fast där riskerar man ju inte körförbud, bara kortare liv!

Kommentera

