Kungatåget från hytten, Landeryd – Torup

Avgång från Landeryd med Kungen och Drottningen som passagerare

Avgång från Landeryd med Kungen och Drottningen som passagerare

Fortsättning från Kungens ankomst

Trycket i ångpannan på E2 1333  är precis på 12 kg och elden är god med hjälp av sotare och öppen damp, utan att för den skull lösa ut säkerhetsventilen.

Lokförare Thomas på en pall han suttit på i 30 år - han vet hur en E2:a ska hanteras!

Lokförare Thomas på en pall han suttit på i 30 år – han vet hur en E2:a ska hanteras! Notera det vita handskarna han använde för att kunna hälsa på Kungen med rena händer.

Avgång! Ångvisslan ljöd över stationen och lokförare Thomas smög iväg oss så mjukt som bara han kan – plötsligt var vi bara i rullning. Jag slog av sotaren och lät ångstötarna sörja för draget genom pannan och fyren. Och genom springorna kunde vi se hur elden flammade upp från gul-brandgul till gul-vit.

Strax därpå öppnar Thomas regulatorn rejält och det karatäristiska ljudet från cylindrarna fyllde oss med extas – det är verkligen obetalbart. Men nu var det dags att skyffla in mer kol, för att inte trycket skulle sjunka. Vi var faktiskt två om den saken, jag och eldarelev Markus, något som skulle komma att leda till lite lågt tryck en stund senare.

Resan ned till Torup är just en resa nedför, med en utförslöpa på programmet. Men fram dit och även därefter måste det eldas och trycket behöver hållas mot 12 kg, även om 11 kg var beställt för att inte riskera att lösa ut säkerhetsventilen. Det var ju inget tungt arbete.

Men ju fler kockar desto sämre soppa och ju fler eldare desto sämre fyr. Inte så att vi inte höll sams, men när trycket börjar sjunka, då är det hårt arbete som gäller. Dels behöver man snabbt hitta hålet i bädden som tjuvluftar, dels gäller det att inte kväva branden med att skotta på för tjockt lager på resten.

Att E2:ans fyr betedde sig helt annorlunda från den i B-lok (här och här) som vi körde senast var ett mindre problem. I E2:an brann det ut snabbast precis närmast luckan, medan det som låg en bit in under valvet brann långsammare. Förutom en smal glipa allra längst fram i fyrboxen som det tenderade att bränna hål i.

Men det gick snabbt att komma underfund med och hantera. Svårare var att dela på arbetet – att hålla en god fyr är ett konstant arbete som kräver full uppmärksamhet.

Vi närmar oss Torup, sett från hytten på E2 1333

Vi närmar oss Torup, sett från hytten på E2 1333

Trycket började sjunka halvvägs. Vi höll goda 60 km/h för att hålla tidtabellen. Och när trycket gick ned till 10 kg, sedan 9 kg och så 8 kg, så tvingades Thomas lägga ut med fyllning till cylindrarna, för att få ut samma effekt. Varvid det gick åt ännu mera ånga. Som vi ju inte hade, eftersom trycket sjönk.

Vi räddades av utförslöpan och Thomas skickliga lokmannaskap, som gjorde att det inte gick åt så mycket ånga, annat än att vi kunde bygga upp fyren och trycket igen. Det är lite grand som den gamla Fenurilreklam: lite, tunt, ofta. Där det att smörja kräm i reklamen, så handlade detta om att lägga på kol och spruta in vatten i pannan.

Torup järnvägsstation

Torup järnvägsstation

Torup! Vi anlände till stationen på utsatt tid och släppte av kungen och hans sällskap, samt vårt folk i form av Lisa och Krister, som gjorde kungen sällskap till lunchen i Torup.

Lunch för personalen - väl tilltagen och påkostad.

Lunch för personalen – väl tilltagen och påkostad.

Sedan använde vi triangel- spåret för att vända tågsettet, så att det stod redo för hemresan. Men innan dess var det lunch för personalen i B5:an, som nu titulerades ”Kunga- vagnen”.

Fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s