Arla morgon i Landeryd. E2 1333 kikar ut ur lokstallet och till skillnad från sin olyckliga syster B 1312 så är hon tät och fin. Trycket är över 8 kg och jag smörjer cylinderpartiets smörjpunkter med överhettarolja.
Ånglok ska helst vara blanka och rena, speciellt om de ska dra kungatåget. Här putsas det med en blandning av linolja och diesel. Luktar ljuvligt!
Det är något visst med att elda på inne i lokstallet. Mer autentiskt på något vis. Och bekvämare – nära till verktyg, smörjgrop under loket (speciellt tacksamt vad det gäller E2or med innanförliggande cylindrar) och varmare. Det var många minusgrader på natten och då är det tacksamt att kunna stänga stallportarna.
Låt oss ta en liten titt på hur röken tar sig ut ur lokstallet.
En huv hänger ned och samlar upp röken, som leds rakt upp. Varje spår har två sådana, så att det går bra att både köra in loket och backa in det.
Luftpumpen sväljer en hel del olja och med nästan 10 kgs ångtryck vaknar den till liv när vi öppnar kranen inne i hytten.
Den stånkar och pyser, när den fyller upp bromsluftbehållaren till 5 kg. Sedan stannar den automatiskt.
Loket är redo att köras ut i solen, så jag går efter lokförare Tommy.
Fortsättning följer
På två andra spår i samma lokstall står två ånglok som båda behöver nya tuber. B 1312 och E10 1748.