Kungatåget – det som inte visats tidigare del 3

Fortsättning från del 2

Tommy, lugnet personifierat och med erfarenhet av järnväg och ånglok som är längre än mitt levda liv, bor i en minimal husvagn dragen av en Saab 99:a. Det går inte att finna en större hjälte på åtskilliga mils radie.

E2 1333 sätts i rörelse och ett moln av ånga sveper om loket. Långsamt rullar vi ut ur lokstallet.

E2 1333 sätts i rörelse och ett moln av ånga sveper om loket. Långsamt rullar vi ut ur lokstallet.

”Det kan väl du göra” skämtar Tommy när jag frågar om han vill köra ut ångloket ur stallet. Snart har vi tagit plats i hytten på E2 1333. Trycket i ångpannan är nästan 9 kg och bromstrycket perfekta 5 kg. Tommy provar lokbromsen och finner den till belåtenhet. Luftpumpen vaknar till liv igen för att fylla på den luft som förbrukades.

Lokförare Tommy lotsar E2 1333 ut ut lokstallet tidigt på morgonen. Vad han inte visste här är att han snart skulle ikläda sig som rollen smeden Tommy

Lokförare Tommy lotsar E2 1333 ut ut lokstallet tidigt på morgonen. Vad han inte visste här är att han snart skulle ikläda sig som rollen smeden Tommy

Tommy lägger ut skruven och öppnar regulatorn. Jovisst rör sig E2 1333 långsamt och majestätiskt framåt, men värre är att ånga sprayar hytten invändigt. ”Jag tror det läcker någonstans” säger jag lugnt samtidigt som pulsen stiger snabbt. Säg inte att inte heller detta lok är i linjeskick! För då skulle det bli tvunget att ta till diesel.
Ja visserligen kunde ju ångloket gått längst fram för syns skull, men det hade ju varit mycket tråkigt. Och om du läst tidigare inlägg vet du att det inte blev så.

”Säger du det?” säger Tommy lugnt, samtidigt som han nästan försvann i ånghavet. Han stänger regulatorn och ångan försvinner.

Manometrar på lokförarens sida på E2 1333. Uppe till vänster ser vi manometern, vars rör läckte

Manometrar på lokförarens sida på E2 1333. Uppe till vänster ser vi manometern, vars rör läckte

Efter lite felsökning hittar vi hålet. Ett fryshål på en ledning till en manometer framför lokföraren. Ledningen var inklämd mellan främre hyttväggen och just manometern, men lyckligtvis delad. Så den gick bra att ta bort. Och därpå tog det inte många minuter för samme Tommy att löda ihop den.

Manometer och ledning återmonterat. Nytt prov och nu är det tätt. Men nu strejkar luftpumpen. Vad? Den som nyss startade så lätt efter åtta månader i dvala.

Luftpumpen som ser till att E2 1333 har bromstryck. sitter  genom gångbordet på vänster sida.

Luftpumpen som ser till att E2 1333 har bromstryck. sitter genom gångbordet på vänster sida.

Och utan den inga bromsar. Så där stod vi, med ett halvt ånglok utanför lokstallet och resten kvar inne.

Lite knackande på luftpumpen väckte den dock till liv.

Därmed kunde vi köra ut loket på vändskivan, vända det och sedan backa till vagnarna.

Till den första vagnen i tågsettet kopplades ångvärme från ångloket.

Fortsättning följer!

E2 1333 kopplad till vagnarna

E2 1333 kopplad till vagnarna

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s