Ångvärmen kopplades till vagnen närmast loket. Inte alldeles tätt, det läckte lite här och var på vagnen, men vadå, det mesta fungerade å andra sidan.
Ångvärmen regleras automatiskt i vagnen utifrån den ånga som släpps på från loket.
Denna reglering som vagnen gör kräver i sin tur mycket manuellt finlir i hytten, för utgående tryck ändras hela tiden. En vagn och några plusgrader på utsidan, så räcker det med ett kilos ångtryck ut.
Vi är i tid.
Alla är på plats.
Allting fungerar.
Märkligt.
Men skönt.
Vi tar plats i E2 1333 och backar ned till Landeryds station.
Mycket folk har kommit för att vinka åt kungen och polisen är också på plats. Vi har VIP-platser på loket.
Lokförare Thomas passar på att blåsa av hyttgolvet med hetvatten medan vi väntar.
Här finns ett videoklipp filmat på linjen
E2 1333 backar bort från Landeryds station och det var inte riktigt min tanke att missa tåget. Men det blev en liten videosnutt av det istället…
E2 1333 backar upp till lokstallet med dieselfinkan
Se föregående inlägg med start här
Se gärna avdelningen för ångloksresor här