Formel 1 2013 – inför 4:e loppet

Bahrain. Formel 1 2013. De två fredagsträningarna har körts och det är rött respektive svart i toppen. Ferrari dominerade första passet, medan Lotus och Kimi Räikkönen enbart koncentrerade sig på sk long-runs och inställningar av bilen.

I mitten av andra träningspasset, lade Kimi på option (som här är mediumdäcken) och satte direkt snabbaste tid, som även stod sig fredagen ut. Trots att varvet inte var perfekt och trots att Kimis Lotus inte var perfekt.

Vilket för oss in på den nyhet som spridit sig till omvärlden under veckan – aktiv fjädring. I både Lotus och Mercedes. Aktiv fjädring är ingen nyhet inom Formel 1, det fanns på 90-talet och förbjöds. Det var elektronisk aktiv fjädring och hittade ut i produktionsbilar.

Dagens aktiva fjädring är hydraulisk och (än så länge) godkänd. Det talades redan för 2 år sedan om ”Ride hight control”, när Red Bull var så dominanta, men var nog bara något som provades utan att användas i race då.

Detta har blivit mycket intressant nu sedan tankning under loppet förbjöds, vilket innebär att bilen är blytung i början av loppet och sedan reser sig allt högre i takt med att bränsle förbrukas och bilen blir lättare. Aktiv fjädring kan hjälpa till att hantera detta.

Problemet verkar vara att bilarna bli svårinställda. Fönstret där bilen fungerar bra är litet och svårfunnet. Men när bilen är rätt inställd blir den både snällare mot däcken och snabb oavsett bränslelast.

Ökenracet på söndag blir lika intressant som resten av säsongen hittills varit

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s