I väntan vid perrongen

Nu gäller det att hålla fyren vid liv, men inte ha sådant tryck att säkerhetsventilen blåser.
Dampen stängs, så fyren får mindre luft. Lite sotare på, så att det inte ryker in. Vi tar in vatten med injektorn, för att balansera värmen från fyren.

Det är ett ständigt parerande och balanserande.

20130427-104716.jpg
Reglagen för damparma, alltså luckorna som öppnas under fyren för att ta in luft.

20130427-104903.jpg
Glaset för vattenståndet i pannan. Ett oumbärligt instrument.

20130427-104958.jpg
Eldarinjektorn och där bakom reglaget för sotaren, som skapar drag när cylindrarna inte drar.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s