Hur vi kör ånglok! Bild och text innefrån hytten på E2 1333

Sista helgen i april och sedvanlig marknadsdag i Burseryd. Samt nästan lika sedvanlig ångtågspendel mellan Landeryd och Burseryd.

E2 1333 på morgonen i Landeryd, inför hopväxling av tågsettet. Minusgraderna hängde i luften!

E2 1333 på morgonen i Landeryd, inför hopväxling av tågsettet. Minusgraderna hängde i luften!

Tidig morgon vid lokstallet och vi växlar ihop vagnarna till tågsettet som ska utgöra tåget tillsammans med ångloket E2 1333. En kort video när E2 1333 smyger från lokstallet en bit.

Markus fyller på olja till generatorn till elbelysningen

Markus fyller på olja till generatorn till elbelysningen

E2 1333 är kraftigt moderniserat under sin tid hos SJ. Moderniteter som luftbroms och elbelysning har tillkommit. Elbelysning är väl bra på natten, rent lux-mässigt, men generatorn, som sitter invid säkerhetsventilen uppe på ångpannan och drivs med ånga, för ett herrans oväsen för besättningen.

Gerneratorn till elbelysningen syns på bilden uppe till vänster.

Gerneratorn till elbelysningen syns på bilden uppe till vänster.

Generatorn till elbelysningen, högst upp på ångpannan på E2 1333

Generatorn till elbelysningen, högst upp på ångpannan på E2 1333

Att köra ånglok är ingen enmansshow – först ska loket klargöras med påeldning och smörjning (se inläggsserie om det med start här), och själva körningen är ett samspel mellan människa och maskin men lika mycket mellan människa och människa. Och när det fungerar bra är det en härlig känsla.

Just det här var en sådan körning, där alla är nöjda och glada och allt fungerar.

På eldarsidan handlar det förstås om att hålla en fin och bra fyr och maximalt tryck utan att loket blåser. 12 kg. Och små korrigeringar hela tiden.
Lite kol.
Lite vatten.
Justera dampen.
Justera sotaren.
Hela tiden efter hur mycket ånga lokföraren behöver och gör av med. Och ju högre tryck han får, desto mindre gör han av med.

Fyren i E2 1333

Fina fyren i E2 1333

Men ibland är det förstås show och publikfrieri. Kolla in denna video på rundgången i Landeryd när Kristoffer bjuder åskådarna på perrongen på maffig ångloksupplevelse.

Fotorök är också något man kan behöva bjuda på. Lite mer kol och lite mindre lufttillförsel, så blir röken mörk och mycket synlig.

Fotorök - skapas med stryp lufttillförsel, litet eller inget pådrag från cylindrarna och (för) tjock kolbädd

Fotorök – skapas med stryp lufttillförsel, litet eller inget pådrag från cylindrarna och (för) tjock kolbädd

En skicklig lokförare kan köra synnerligen ekonomiskt och därmed förbruka lite ånga (motsatsen kan knäcka vilken eldare som helst, men är inte ett dugg svårt).

Så var fallet denna gång och vid ett tillfälle fick jag be lokförare Johansson om att förbruka lite mer ånga. Allt för att inte säkerhetsventilen skulle lösa ut. Så är det att ligga på gränsen.

På ånglokstiden var besättningen på ett ånglok två personer – en eldare och en lokförare.

I dessa tider är det inte ovanligt att man är dubbla antalet. Det handlar ofta om signalkunnighet och om utbildning.

Lokförare Johansson jobbar med reglaget till luftpumpen

Lokförare Johansson jobbar med reglaget till luftpumpen

Samtidigt är det bra med en extra hand ibland, som här när luftpumpen lade av en stund. Lägger den av för länge sjunker bromstrycket och tåget bromsar.

Och på eldarsidan kan en sköta vatten och lucka, medan den andre skyfflar.

Kol skyfflas in i fyren på E2 1333. En hjälpande hand öppnar och stänger luckorna

Kol skyfflas in i fyren på E2 1333. En hjälpande hand öppnar och stänger luckorna

Bosse öppnar förarinjektorn för att fylla på vatten i pannan

Bosse öppnar förarinjektorn för att fylla på vatten i pannan, bakom honom Lokförare Johansson den yngre.

Det klart, utmaningen är ju större när man gör allt själv, men som i detta fall, när samspelet är mycket gott, så funkar det perfekt ändå och gemenskapen är trevlig.

Lokförare Johansson vid spakarna på E2 1333 och blicken långt fram på linjen.

Lokförare Johansson vid spakarna, handen på regulatorn, på E2 1333 och blicken långt fram på linjen.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s