VW-nyckelinterferrens

Två Passat.
En sedan och en variant.
En med drivning bara fram och en med drivning runt om.
En med en två-liters fyra och en med en fyra-liters åtta.
En 06:a och en 02:a.
Båda med fjärrstyrda lås och larm.

20130506-105919.jpgTanken uppkom – känner de verkligen skillnad på sin och den andres nyckel, eller kan jag låsa upp båda med en (Mercedes hade det problemet för flera år sedan). Nej då, det gick inte.

Hur jag fick nästa tanke är lite mera oklart: vad händer om jag försöker låsa upp dem samtidigt med respektive nyckel? Alltså trycker simultant på båda fjärrkontrollerna.

Svar: Ingenting.

De reagerade inte.

Jag provade igen, för vem vet, jag kanske missade att trycka.

Samma.

Provade bara den ena igen. Rätt bil låser upp sig.

Provade den andra. Rätt bil låser upp sig.

Trycker på låsa på båda fjärrkontrollerna samtidigt.

Och åter igen så händer ingenting!

Sedan kan du föreställa sig hur länge en gammal forskare stod och upprepade detta för att vara säker på att det inte var tillfälligheter eller fel i utförandet som låg bakom det.

Men resultatet var och är robust.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

