Positivt tänkande – En ny härlig måndag

En ny, härlig arbetsdag!
Fantastiskt att kunna börja dagen med att hälsa sin omgivning så, inte sant!

Jag har ärvt uttrycket från min farfar, som framgångsrikt använde det i gruvan.

Budskapet är dubbelbottnat, men båda bottnarna är positiva.

Dels handlar det om inställningen, till sin situation och till Livet och Tillvaron. Ett positivt tänkande är det enklaste sättet att förbättra dina egna förutsättningar och prognoser. För allt, från den fysiska hälsan till sannoliktheten att lyckas i livet.

Sedan är det så att det inte bara är negativ attityd som smittar; även positiv anda smittar och jag tror att alla skulle trivas bättre på en arbetsplats där kollegorna säger att ”äntligen är det en ny härlig arbetsdag”, än ”fy f*n nu är det jobb igen”.

Nästa botten i budskapet har blivit mer uppenbar idag än den var på 50- och 60-talen i gruvan – nämligen att det de facto är en arbetsdag. Att man faktiskt har ett jobb att gå till. Något som tycks bli allt mindre självklart idag. Och större källa till mental ohälsa än arbetslöshet verkar svårt att hitta.

Så hur började då min arbetsvecka – jo med vinst och något att njuta av.
En kort bakgrund: jag som icke-i-Stockholm-uppvuxen har som alla från landet inte kunnat förstå varför stockholmarna springer till tunnelbana och annan kollektivtrafik, när de går så tätt hela tiden. Men efter att ha nyttjat detta sätta att ta sig till jobbet en tid, så förstår jag.

Imorse kom jag till pendlarparkeringen, såg på klockan hur nära nästa avgång var – mycket nära -, parkerade snabbt, sprang till perrongen och hann precis till att tåget rullade in.

Vilket känsla! Jag hann! Inte för att jag annars hade kommit för sent, nej då, jag hade bara kommit en kvart senare, något som inte haft någon som helst betydelse.
Nej det var det fantastiska känslan av att jag hann, jag lyckades. Plötsligt var det värt bensinen att stå på och ansträngningen att springa.

Njuta av att lyckas, kort och gott.
När njöt Du senast av en framgång?

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

