Hur många Ma-maskiner återstår vid TGOJ Eskilstuna

Så här ett halvår efter att de sista Ma-loken tagits ut Green Cargos tjänst, kan det vara värt en kort summering av aktuella status och ryktesspridning.

Inte mindre än sex Ma-lok har fått sina liv förskonade genom att hamna hos veterantågsföreningar runtom i Sverige och nästa alla har redan gjort aktiv tjänst där.

Först ut var Kalmar veterantåg, som såg till att Ma 828 fick leva vidare, det redan för ett år sedan (läs om det här). Helt rättvist efter som de hyrt och underhållit henne tidigare. Att just Ma 828 blev bevarad är kul, då loket är minimalt ombyggt. För inte så länge sedan var hon tillbaka för service hos TGOJ (här och här). Loket används för charterresor idag (hemsidan).

Ma 828 påsken 2013 nyservad vid TGOJ-verkstaden

Kalmar veterantågs Ma 828 påsken 2013 nyservad vid TGOJ-verkstaden

Sedan var det Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle (hemsida) som nappade på att få ett bra museilok och valde efter kriterierna SJ-modell och skick. Det blev Ma 966.

Bergslagernas Järnvägssällskap (hemsida) blev först med att rädda en TGOJ-Ma och valet föll på en av de individer som var i aktiv tjänstgöring längst – Ma 403. Läs mer om valet och se bilder från hämtningen här. Ma 403 användes för första gången i BJs tjänst för en vagntransport norrut för några veckor sedan.

Den ganska unga Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg (hemsida) såg till att Ma 408 fick en hemvist i Oxelösund – O:et i TGOJ. Ma 408 var senast i tjänst i samband med Oxelösunds marknad maj 2013. Läs med om 408:ans bevarande här.

I andra ändan av TGOJ hittar vid Grängesberg och GBBJ (hemsida), som tog sig an Ma 401 och trafikerade TGOJ-sträckningen i samma arrangmang som ovannämnt – Oxelösunds marknad. Läs med om 401:ans bevarande här.

Och helt plötsligt var fler TGOJ-Ma-lok bevarade än SJ-Ma-lok. Men det slutade inte med det, utan under våren 2013 fick även Ma 406 förlängt liv i och med att SKÅJ i Stockholm (hemsida) köpte henne. Och det är bara någon vecka sedan hon drog chartertåg mellan Stockholm och Göteborg.

Därtill finns två Ma-lok i kommersiell trafik idag, Netrails Ma 825 och Ma 827, vilka såldes av TGOJ Trafik för många år sedan.

Kvar hos TGOJ i Eskilstuna dröjer sig 17 Ma-lok i varierande skick. Låt oss snabbt lista dessa och deras förtjänster

Ma 402 – gott skick, om än i behov av en strömavtagare och Ö1
Ma 404 – maskinellt gott skick – var en av de lok som gick längst i trafik – men med tunna hjulringar
Ma 405 – gott skick, ryktet säger att NetRail vill köpa loket, står idag inomhus i Eskilstuna
Ma 407 – gott skick, så när som på det lilla problemet att transformatorn behöver bytas.
Ma 409 – gott skick, ryktet säger att NetRail vill köpa loket, står idag inomhus i Eskilstuna
20130605-080651.jpg
TGOJ Ma 402, juni 2013

20130605-080714.jpg
TGOJ Ma 404, juni 2013

20130605-080745.jpg
TGOJ Ma 407, juni 2013

Ma 831 – skrotlok bortom all räddning
Ma 832 – bra motorer men sämre hjul, viss reservdelsplockning har gjorts
Ma 833 – gott skick
Ma 874 – skrotlok bortom all räddning
Ma 876 – driftdugligt

Ma 831 var i trafik för TGOJ ett tag på 90-talet, men är numera ett sorglig reservdelsförråd

Ma 831 var i trafik för TGOJ ett tag på 90-talet, men är numera ett sorglig reservdelsförråd, juni 2013

20130605-080914.jpg
Ma 832, juni 2013

20130605-130818.jpg
Ma 833, maj 2013

Ma 874 ser nästan ut att stå på verkstadsboggier, men det är faktiskt bara frånvaron av plog som ger denna känsla av överbett

Ma 874 ser nästan ut att stå på verkstadsboggier, men det är faktiskt bara frånvaron av plog som ger denna känsla av överbett, juni 2013

20130605-081944.jpg
Ma 876 – multbar med TGOJ-Ma, juni 2013

Ma 958 – skrotlok bortom räddning, saknar idag boggier
Ma 961 – skrotlok bortom all räddning
Ma 962 – gott skick
Ma 963 – driftdugligt, men kanske inte den bästa kvarvarande individen
Ma 964 – skrotlok bortom all räddning
Ma 965 – driftdugligt på fem motorer, kanske inte heller den bästa kvarvarande individen
Ma 967 – skrotlok bortom all räddning

20130605-130340.jpg
Ma 958 – nu kan inte ens luftkonditioneringen rädda henne, juni 2013

Ma 961 - det enda av skrotloken som fått behålla sina plogar

Ma 961 – det enda av skrotloken som fått behålla sina plogar, juni 2013

20130605-130316.jpg
Ma 962 i juni 2013

20130605-130853.jpg
Ma 963 i maj 2013

Ma 964 bortom all räddning

Ma 964 bortom all räddning, juni 2013, men strömavtagarna är kvar

20130605-081956.jpg
Ma 965 i juni 2013

Ma 967 - världens sista Ma-lok har dragit sin sista suck för länge sedan.

Ma 967 – världens sista Ma-lok har dragit sin sista suck för länge sedan, juni 2013.

Se hela Ma-lok-sidan här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s