Dags för en klassiker i midsommar – LeMans 24-timmars

Ännu en gång är det dags för den årliga upplagan av långloppet i Frankrike – 24 timmar intensiv publikfest, upplevelse och racing på högsta nivå.

LeMans 24h ingår numer i en långloppsserie, där både 6- & 12-timmars lopp finns.

Men långlopp har lite svårt att hitta publik och TV-tid, det tar helt enkelt för lång tid. Undantaget är just LeMans 24h som direktsänds i sin helhet i många länder, inkl Sverige.

Annars är det en intressant form av bilracing, där tekniken ofta utvecklas för gatbilarna, alltså bilar som du och jag kör. Kanske även den granne.

Det är inte längden på loppet som är den fundamentala skillnaden mellan Formel 1 och LeMans, utan bränsle- och motorreglementet.

Trots att jag är en inbiten F1-anhängare så tycker jag av fler skäl att LeMans motorreglemente är mer tilltalande. Mycket mer, faktiskt.

I LeMans har varje bil en viss mängd bränsle att använda. Punkt. Sedan får de tävlande lösa drivningen bäst de vill. Vilket gör att vi ser diesel tävla mot bensinmotorer och V6or mot V8or och V10or. Och hela tiden en jakt på snålare och effektivare motorer.

Lägg till att LeMans-serien driver på utvecklingen av ”KERS” – alltså hybriddrift/hjälp-elmotorer. Här ser vi allt effektivare energiuppladdning och -urladdning och olika tekniker tillämpas och provas. Vilket gynnar den teknologin och sedemera våra vanliga personbilar.

Visst driver Formel 1 utvecklingen framåt också, t.ex. har elmotorerna och batterierna blivit avsevärt mindre och lättare, men Formel 1s begränsningar hämmar utvecklingen. Genom att Formel 1 har fri tillgång på bensin, är motorreglementet stenhårt – de senaste 8 åren har motorn varit en 2,4 liters V8 med 90 grader mellan cylinderbankarna, 4 ventiler per cylinder, som max får varva 18000 rpm etc etc. 2014 är det nytt motorreglemente, men forfarande lika hårt reglerat.

Samma sak med elmotorn i Formel 1, den får ge max 80 hästkrafter och användas högst 7 sekunder på varv. Allt reglerat för att ge lägre kostnader för utveckling och jämnar tävlingar.  På bekostnad av utvecklingen.

Men att Formel 1 kanske har ett bättre underhållningsformat men framför allt bättre PR-maskineri än LeMans-serien står utom all tvivel. Och det medför att F1 attraherer fler bilmärken och de bästa förarna. Vilket ger F1 en positiv spiral.

LeMans är istället anhalten för flera förare som lämnar Formel 1 men inte vill lägga hjälmen på hyllan, och även ett val för de förare som kommer från de lägre serierna men inte når fram till Formel 1.

Och det är lite för få märken som tävlar i LeMans, även om det är många olika stall som tävlar och därmed skapar ett stort startfält. Där har Formel 1 en aptitligare inrättning med två bilar per  märke, varken mer eller mindre.

Men en gång om året, så står LeMans 24h för fest och underhållning, även om den gamla springstarten är borta. Under 24 timmar kan allt hända. Men räkna med Audi-seger. Idag lördag – midsommardagen – kl 15:00 går starten.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s