Ma 403 med brandtåget i Eskilstuna

Från söder dundrade Ma 403 in på Eskilstuna C med knappa 1000 ton i kroken. Tågsettet, med sittvagnar, sovvagnar, restaurangvagnar och flakvagnar lastade med veteranbrandbilar, mätte nästan en halv kilometer.

Ma 403 på bekanta TGOJ-spår i Eskilstuna

Ma 403 på bekanta TGOJ-spår i Eskilstuna

Därmed blockerades ena växeln när tåget stannade vid perrongen för att ta upp brandbilsentusiasterna. Stoppet tog några minuter, innan tåget rullade vidare.

Men så var det ju regionens brandbilar också som skulle med!

Dessa hade lastats på fyra boggievagnar och stod beredda ute vid TGOJ-verkstadsområdet. Allt var förberett och när ”Brandtåget” stannade med loket i höjd med verkstadsbyggnaden, så kom Green Cargos TGOJ V11 712 och sköt ut vagnarna för påkoppling.

Ma 403 får sitt tåg förlängt till cirka 600 meter och drygt 1000 ton i Eskilstuna.

Ma 403 får sitt tåg förlängt till cirka 600 meter och drygt 1000 ton i Eskilstuna.

Efter växling och bromsprov var det dags för matpaus, innan tåget skulle fortsätta norrut.

Brandtåget är av sådan längd att det är synnerligen svårfotograferat. Här middagspaus i Eskilstuna

Brandtåget är av sådan längd att det är synnerligen svårfotograferat. Här middagspaus i Eskilstuna

TGOJ-personal på V11 712 växlade fram de lastade godsvagnarna, här i vila efter fullgjord tjänst. Hur länge kommer loket att gå som växellok? I kulissen ruvade en upprustad Rc1 1010 utrustad med växelkoppel.

TGOJ-personal på V11 712 växlade fram de lastade godsvagnarna, här i vila efter fullgjord tjänst. Hur länge kommer loket att gå som växellok? I kulissen ruvade en upprustad Rc1 1010 utrustad med växelkoppel.

Lokförarbyte, och alla körscheman görs i ordning inför avgång

Hytten på Ma 403, inför avgång norrut

Hytten på Ma 403, inför avgång norrut

Tåget återkommer från Norrland nästa vecka.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s