Lok med aptit för kol

Det är inte bara ånglok som går på kol. Även ellok behöver kol.

Fast inte samma förstås.

Ellok behöver motorkol, av grafit, som överför strömmen från kabel till de roterande delarna i motorn.

Brandtåget (läs mer här) med Ma 403 längst fram började gå tom på kol, varför det blev till att avlägga ett besök hos TGOJ i Eskilstuna, eller Green Cargo som det står på loggan numera.

Och som alltid möts man där av vänliga och kunniga människor. Tänk så mycket trevligare tillvaron blir av det.

20130701-102536.jpg
Motorventilatorkol till Ma-lok

Ett Ma-lok innehåller inte bara de sex traktionsmotorerna som driver loket framåt och vardera ha hela 100 motorkol, utan flera hjälpmotorer som också vill ha kol.

Det finns även motorventilatormotorer, trafoventilatormotorer, kompressormotorer, oljepumpsmotor och manövermotor. Inte undra på att det är fullt inne i maskinrummet.

20130701-144017.jpg
En låda full med prima kol. Överst traktionsmotorkol, sedan trafoventilatormotorkol blandat med motorventilatorkol.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s