Ma-lokens bevarande 962 och 963

Ma 962 utanför TGOJ-verkstaden den 25:e juni 2013

Ma 962 utanför TGOJ-verkstaden den 25:e juni 2013


Jag har inte tänkt klart tanken på hur Föreningen Stambanans Vänner kunnat rädda två Ma-lok (läs mer här), när stora, aktiva föreningar med charterverksamhet (som GBBJ, BJs och SKÅJ) fått nöja sig med ett vardera.

Jodå, både GBBJ och BJs var aspiranter på mer än ett Ma-lok.

Ma 962 och Ma 963 begärde Green Cargo 600.000 kr för sammanlagt. Och som skrivet tidigare, det fanns bättre individer än Ma 963.

Men 600.000 är ändå ett kompispris till föreningar; NetRail lär ha erbjudits köpa 2 TGOJ Ma-lok för 5.000.000 kr.
Och klausulen till föreningarna är att loket inte får gå i kommersiell godstrafik igen.

Då uppstår tanken, kan det vara så att någon operatör finansierar köpet av Ma 962 och Ma 963 för Föreningen Stambanans Vänner, med överenskommelsen att Föreningen får det ena Ma-loket som tack för hjälpen och att det andra Ma-loket används av operatören som reservdelsförråd? På så vis skaffar sig operatören billiga reservdelar utan att bryta kontraktet om kommersiell trafik. Bara en tanke, utan grund.

Läs mer om och se fler bild på Ma-lok på Ma-lokssidan här.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s