F1 2013 på Nurburgring, Kimi vs Vettel och Kimi till Red Bull

Årets upplaga av Tysklands GP i Formel 1 var helt torrt, varmt och soligt och bjöd på stor underhållning med spänning och ovisshet ända till målflagg.

Och än en gång var det Kimi Räikkönen som jagade Vettel.

Kimi nådde inte ända fram, denna gång heller frestas man att tillägga. Beror det på att Vettel är bra eller att Lotusen inte håller måttet?

Eller är det så att Kimi och Lotus mycket väl kan matcha Vettel och Red Bull, men att Lotus som team faller igenom på strategi?

Lotus gick bort sig i England strategimässigt, där Kimi hade säkrat andra platsen trots ett svagt kval.

Och i Tyskland, skulle man ha hoppat över sista depåstoppet? Kimi hade ledningen med 15 sekunder och tio varv kvar när han kallades i depå för nya mjuka däck. Strax innan hade han fått frågan om han kunde åka till målflagg på däcken han hade. Kimi svarade ”don’t you worry”. Ändå blev det ett säkerhetsstopp – sista stinten hade blivit 36 varv och ingen hade åkt mer än 32 varv på dem under träningarna. Så vad som var rätt går vi aldrig veta.

Men klart är att Kimi är less på att bli tvåa. Han vill vinna.

Det är detta som ligger till grunden för Kimis val för 2014. Vem kan erbjuda en vinnande bil och en bra miljö för Kimi?

Och både Lotus och Red Bull deklarerar öppet och ogenerat att de vill ha Kimi till 2014.

Lotus erbjuder en bevisat bra miljö och har en bra bil. Det underlättar för Kimi att stanna hos Lotus så de bygger 2014s bil efter hans preferenser.

Men Lotus har svårt med ekonomin och hur duktiga ingenjörerna än är, så har de inte samma muskler som Red Bull, något som tydligt när det blir stora förändringar 2014, med nya motorer.

Att Kimi fick lönen sent spelar knappast någon roll för Kimi direkt, men det är en varningssignal om det finansiella läget.

Att tekniske chefen för Lotus, James Allison, slutade, imponerar knappast på Kimi heller.

Red Bull då?
De har resurser och kompetens att bygga en helt ny, vinnande bil till 2014. Och ska någon annan än Lotus erbjuda en miljö som Kimi trivs i, så är det Red Bull.

Kimi är fullständigt obekymrad över att ha Vettel som stallkamrat och lär få högre lön där.

Jag tror Kimi vill ha en titel till och jag tror att han ser att chansen 2014 är större hos Red Bull än hos Lotus, utan att arbetsmiljön är dåligt för Kimi, som den var hos framför allt McLaren.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s