Lysekilsbanan 100-7 med Ma 403 som dragkraft

Som spåraktiv förening på reguljära spår har det sina avigsidor att köra transport med just museilok.

Museilok är primärt till för att visa upp och inte sällan har de sett sina bästa dagar. Vissa individer har blivit cyniska och opålitliga och utöver de dras de inte sällan med konstruktionsmässiga tillkortakommanden som att vara obekväma, trånga, bullriga, kalla, dragiga, klena och med dålig belysning. I varierande grad.

Detta har hanterats av föreningar, som BJs med flera, genom att köra med flera lok. Något som förstås inte förbättrar sikten eller arbetsmiljön.

Andra lösningar har varit att hyra lok, ofta då Rc2-maskiner från Green Cargo till en kostnad som äter upp en stor del av eventuella inkomster.

Men sedan en tid är detta problem utraderat för BJs mfl. Lösningen var att köpa TGOJs Ma-lok från Green Cargo.

Ma 403 under uppehållet i Öxnered

Ma 403 under uppehållet i Öxnered

 

Ma 403 är tyst och bekväm, pålitlig och tillräckligt stark för det mesta vi kan tänkas hitta på att dra på spåret.

Därför var hon självklar dragare av tjänstetåget, som innehöll inte bara Jubileumståget på Lysekilsbanan 100 år, utan även BJs-personalens sovvagnar och Tåg-i-Västs utställningsvagnar.

Men inte ens en tung, sexaxlig Ma lämnades oberörd av den rostiga rälen på Lysekilsbanan i kombination med backarna. Vid ett tillfälle sköt skiljeströmsmätaren i taket – loket slirade och det på alla axlar. Men det gjorde ju inget med både B 1037 och Da 896 som kunde trycka på lite extra i tåget då.

Lysekilsbanan sett från Ma 403. Grönskande och rostig. Banan alltså, inte loket.

Lysekilsbanan sett från Ma 403. Grönskande och rostig. Banan alltså, inte loket.

Vän av ordning kanske ifrågasätter Ma-lokets förträfflighet när vi valde att ta med Da:n ändå. Men det har sin förklaring i att Da:n gick som ”andra ånglok” i jubileumståget, medan Ma:n stod kvar i Lysekil och försåg sovvagnarna och utställningarna med ström.

Ma 403 i Lysekil under strömavtagarväxling. Till vänster skymtar danskens husbil

Ma 403 i Lysekil under strömavtagarväxling. Till vänster skymtar danskens husbil

Vilket leder oss in på den stackars dansken vars husbil stod parkerad invid spåret där Ma 403 parkerades. Ett Ma-lok låter: ventilatorn till transformatorn måste vara på när tågvärmen är kopplad och men lagoma mellanrum startade kompressorn, som går en stund och sedan stannar med ett högt pysande ljud från tryckluftsystemet. Hela natten igenom.

Ma 403 stod som elkälla för det uppställda tåget i Lysekil

Ma 403 stod som elkälla för det uppställda tåget i Lysekil

Skulle vi då ha dåligt samvete för det? Nej, det tycker jag inte. Dansken hade betalat för sin uppställningsplats och vi hade betalt för vår. Sedan att det är synnerligen ovanligt att lok parkerar i Lysekil och att det dessutom behöver ha ventilatorn på, det kan bara tillskrivas otur för honom.

Vi hade stränga order från Transportstyrelsen att inte röka in deras tunnlar på nya BJ. Ångloket fick absolut inte dra där inne och skulle hanteras så det släppte ut minimalt med rök och ånga. Enda passusen i detta var om det blev elavbrott – då skulle ångloket få dra ut tåget ur tunneln.

Det blev inte strömavbrott, istället hastade vi genom tunnlarna föra att inte utlösa rökdetektorer.

Ma  403 drar BJs tjänstetåg raskt genom tunneln

Ma 403 drar BJs tjänstetåg raskt genom tunneln

Full fart genom tunneln!

Full fart genom tunneln på LyJ!

Tidigare inlägg från Lysekilsäventyret börjar här

Andra ånglokskörningar finns att läsa om här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s