Startsvårigheter och ojämn gång på Audi 100 I

Felsökning kostar inte sällan 600kr på din lokale märkesverkstad. Vid ett tillfälle ställde jag följdfrågan om han kunde lova att de hittade felet för dessa pengar. Det kunde han inte.

Och när det är fel av typen ojämn gång, rycker ibland, svårt att starta när den är varm mm, ja då är det sällan så enkelt så att det går att plugga in en usb-kabel till en dator, läsa av felkoden och ta betalt för felsökning.

Här behövs erfarenhet och inte sällan tålamod.

Se därför detta som en fallbeskrivning som kanske kan hjälpa flera.

Bilen: Audi 100 1.8S -89, alltså fyrcylindrig med förgasarmotor och katalysator.

Symptom 1: Svårstartad när den är varm, men inte alltid. Nästan alltid lättstartad som kall eller inte fullt driftvarm.

Felet: Termokontakten som sitter framtill på motorn där kylarvattnets temperatur mäts invid topplocket. Hänger under det röret precis innan slangen till kylaren ansluter.

Åtgärd: Bytet är enkelt, tag bort den elektriska anslutningen som sitter underunder en gummibälg. Se även del II.
Gänga bort termokontakten, obs! kylarvatten rinner nu, se till att det inte rinner ut i miljön och skruva snabbt dit den nya termokontakten.
Koppla tillbaka kablarna.

Inte sällan är denna gummibälg blöt av glykolvatten som läckt lite från termokontakten ovan. Torka denna noggrant, gärna med varmluftpistol/hårtork så att det inte kan bli överledning i fukten och därmed fel värden skickade från givaren.

Symptom 2: Motorn rycker och går ojämnt.

Efter en tids körning och observerande kunde det isoleras till att rycken kommer i uppförsbackar, ut ur rondeller och gatuhörn. Men oftast inte annars, även om rycken kunde komma när som helst ibland.

Felet: Förgasarflänsen, av gummi, som sluter tätt mellan förgasarfoten och insuget, var av. Det gick att lyft bort förgasaren från insuget utan att lossa en enda skruv.

När motorn är igång bildas vakuum som då håller förgasaren på plats. Men när gaspådraget ökar, som i situationerna ovan, så minskar vakuumet och därmed fastsuget. Följdaktligen kan tjuvluft komma in i sprickan i förgasarflänsen, blandningen bli ojämn och för mager och motorn rycker.

Åtgärd: Reparationen är ganska enkel. Ny förgasarfläns finns ofta på lager hos din lokale Audihandlare eller på reservdelsbutiker (vilket säger en hel del om hur vanligt detta fel är, med tanke på hur lite som lagerförs idag – läs mer om rullande lager och lagerkostnader här)

Flänsen sitter skruva i insug och förgasare med bultar som förhandlas med 13 mm-hylsa eller blocknyckel.

Andra startsvårigheter och ojämn motorgång på andra bilar beskrivs i kommande inlägg

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s