Fakta och myter om aluminiumfälgar

Förr ovanligt och exotiskt. Idag i princip standard. Vi talar om aluminiumfälgar på bilar.

Och om än inte standard, så något som många nybilsköpare väljer att betala extra för.

En kvinnlig föreläsare i pedagogik, av alla ämnen, lyckades komma in på ämnet aluminiumfälgar och ondgjorde sig över dessa och män som slösade pengar på något så onyttigt. För hon hade minsann aldrig hört någon som kunnat motivera nyttan med aluminiumfälgar.

Den enda motivering hon hört och mindes var denna:
”Men de är ju lättare, då drar ju bilen mindre” – ”Men de är ju inte lättare, eftersom de är större än de gamla plåtfälgarna”

nyttan med aluminiumfälgar är alltså inte uppenbar och självklar.

Utseende
Skälen till aluminiumfälgar är många, men låt oss bekänna att för de allra flesta handlar det om fåfänga – bilen blir snyggare.

Prestanda
Övriga nyttor med aluminiumfälgar härrör till prestanda och är hämtade från motorsporten.

Större bromsar
Detta med storleken, som har betydelse, inte bara för syns skull. Större fälgar, vi talar om diametern, är nödvändigt för att få plats med större bromsar, något som är viktigt vid hård körning och a och o vid tävling.

Lägre däckprofil
Ökad fälgdiameter gör även att däckprofilen måste minskas för att diametern på hela hjulet inte ska sticka iväg och inte få plats i hjulhusen.

Lägre däckprofil ser förstås fränt ut, men har en fram- och en baksida. Framsidan är att däcket inte flexar i däcksidan och styrningen blir därmed mer direkt och ger bättre känsla.
Baksidan är att däckets fjädrande förmåga minskar och bilen blir stötigare.

20130724-224800.jpg En Mustang -70 har uppgraderats med pråliga aluminiumfälgar med däck som både är bredare och har lägre profil än de som bilen levererades med. Både för utseendets skull, liksom för styrning och grepp.

Mer fäste från bredare däck
Större fälgar, med avseende på bredden, är till för att härbärgera bredare däck. Också det en estetisk faktor, med en fram- och en baksida. Framsidan är att anläggningsytan blir större och greppet bättre. Baksidan är att anläggningsytan blir större, rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen ökar, och även bullret från däcken ökar.

Förbättra styrning och väguppträdande
En seriöst bygg fälg ska vara lätt. Inte i syfte att spara bränsle, för den vikten är tämligen försumbar, utan för att minska den sk ofjädrade massan. Ju lättare allt i hjulupphängningen efter fjädern är, desto bättre styrning, känsla och hanterbarhet.

Kyla bromsar
En fälg ska sedan vara gles, för att effektivt kunna ventilera ut värmen från bromsarna, som blir betydande vid hård körning. Kylluften kommer innefrån och trycks ut över bromsarna och ut genom fälgen.

20130724-225105.jpgFrida Folkvagn med fälgar som både är lätta och som ventilerar ut bromsvärme.

Minska bränsleförbrukningen
Idag finns det även ett annat spår än prestanda att följa och det är aerodynamik som tjänar till att minska bränsleförbrukningen.
Luften kring hjul och hjulhus är turbulent och skapar motstånd. Utformningen av fälgarna kan minska detta motstånd, som tex fälgen på bilden nedan som är från en Volvo Drive

20130724-223926.jpg

Läs gärna andra fakta och myter, som tex den om olja eller den om bensin & oktan

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s