Startsvårigheter och ojämn gång på Audi 100 II

En bil som har svårt att starta och/eller som går ojämnt och oroligt är ofta inte konsekvent – ibland går den hur bra som helst och ibland uslas den jämnt. Dessutom har den en tendens att sköta sig när den är på verkstad för undersökning.

Ojämn gång, ryckighet och startproblem kan bero på en mängd helt olika fel och ibland flera samtidigt. Det som beskrivs här var en händelse på min bil, håll utkik efter kommande felbeskrivningar för andra fel!

Kajsa, min Audi 100 2.3E -89, har haft två episoder av primärt startsvårigheter men till viss del även ojämn och ryckig gång, som förstås är intermittent. Detta var den första:

Drygt 10 år gammal och 20000 mil, svårtstartad, speciellt kall. Gick oftast bra varm.
Lämnade in den för felsökning, men de kunde inte hitta något fel och tyckte hon gick bra.
Det som de gjorde bra dock, och som ledde fram till lösningen, var att sälja mig en flaska Red Line bränslesystemrengöring, som man bara slog i tanken. Effekten lät vänta på sig några mil, sedan gick hon som en dröm och startproblemen var som bortblåsta.

Tills tanken var tom och fylldes med ny bensin. Då var symptomen tillbaka med oförminskad styrka. Så jag funderade. Den där flaskan från Red Line var ju dyr som stryk så det kändes som en ohållbar lösning (Länk till den magiska flaskan).

Vad innehöll den då? Petroliumdestilat och alkoholer. Jahaja, det var ju detaljerat… men om jag skulle prova med alkohol då?! Det är ju rensande.
Och billigt.

Jag bytte bensinfilter, för att inte lösa ut smuts som fastnat där, och tankade E85 så jag fick 20%-ig etanolinblandning. Och det hade samma effekt som Red Linen!

Efter cirka två års körning på detta, över 4000 mil, verkar systemet ha rensats och hon är helt nöjd med bara bensin sedan dess och har rullat 20000 mil till utan att det problemet återkommit.

Några andra biverkningar av etanolinblandningen då?

Inga större faktiskt, men redan vid 15%-inblandning så märks det att motorn tappar kraft på grund av det lägre energiinnehållet. 30%-inblandning gjorde den femcylindriga motorn klenare än en fyrcylindrig 1.8:a (subjektiv upplevelse)

Vid ett tillfälle måste spriten ha löst in all kondens som någonsin funnits i tanken – först baktände motorn vid start och sedan gick den nästan inte att ge gas, för att den nästan lade av (ungefär som att ha för mager blandning). Det bolmade vit rök ut avgasröret och ett tag befarade jag att toppen spruckit. Men efter att ha hankat sig fram några kilometer, blev det gradvis bättre och efter någon mil var allt som vanligt igen för att aldrig återkomma.

Alkohol i bränslet kan bryta ned motoroljan, så att den smörjande effekten blir sämre, varför tätare oljebyten rekommenderas. Jag bytte som vanligt var 750:e mil (läs med om olja här

Se andra startsvårigheter och ojämn gång här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s