Startsvårigheter och ojämn gång på Audi 100 III

Har man som jag kört en gammal bil i tiotusentals mil, så har man fått uppleva och hantera det ena problemet efter det andra, även om jag redan här vill poängtera vilken bra bil Audi 100:n varit. Det här handlar alltså om Kajsa, min Audi 100 2.3E -89.

Vid ett tillfälle, någonstans kring 38.000 mil, startade inte bilen. Som en blixt från klar himmel. Död. Gått helt perfekt innan. Reagerade inte på startgas, ingenting. Fick lämna den på parkeringen och ta kollektivt transportmedel.

Jag veckopendlade till Göteborg och när jag kom tillbaka, utrustad med den ena efter det andra, startade inte bilen ändå. Den fick stå arbetsveckan igenom och så gav jag henne en sista chans på fredagen. Då startade hon, utan problem. Och gick bra.

Fast efter några mil började hon gå ryckigt och ojämnt. Men inte värre än att det gick att ta sig fram obehindrat med. Fast mot slutet av resan hade ojämnheten tilltagit och väl hemma på garageuppfarten var det nog, tyckte hon. Och hon var grymt svårstartad.

Jag for till den lokala bilskroten och hittade delar från en likadan Audi som enligt skrothandlaren tagit sig dit för egen maskin och gått bra. Den var skrotad för att den varit utsatt för inbrott och skadegörelse bortom ekonomisk räddning.

Jag var fokuserad på tändningsdetaljer, just för att effekten av startgas var så begränsad. Tändspole, fördelare, rotor, tändstift etc. Ingenting hjälpte. Hon startade under protest, gick ojämt och small i avgasröret av oförbränd bensin.

En vänlig granne kände igen symptomen som han haft på sin Audi 100 CC -86. Där var det den här delikata detaljen som styr lufttillflödet till motorn, som sitter under bränslefördelaren. Han hade bytt den och bilen hade varit som ny igen.

Jag tänkte prova det, men jag hade en sista sak i tändsystemet kvar att byte – tändkablarna. Jag köpte nya Beru-kablar för 800 kronor – det sved – och monterade dessa. Och Kajsa startade och gick hur fint och mjukt som helst. Problemet löst!

Andra problem med svårtstartad och ojämn gång här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

