Rc1 1010 under renovering vid TGOJ Eskilstuna

Idag sker växlingen vid TGOJ Eskilstuna med diesellok – en V11:a och en Z6:a. Men V11:an gör det mesta av sin tjänst under tråd, så det är inte utan att det finns tankar som går mot att låta ett ellok göra det jobbet. Ue/Uf-loken är ju borta sedan länge, men både Hallsberg och Borlänge (läs här) växlar med Rc1.

Och nu när de flesta Rc1-lok står avställda i Eskilstuna, varför inte göra i ordning ett av de som ändå har växelkoppel?

Här är några juli-bilder på Rc1 1010 inne i TGOJ-verkstaden

Rc1 1010 lyfter på taket. Notera växlingskopplet

Rc1 1010 lyfter på taket. Notera växlingskopplet

En blick rakt igenom Rc1 1010, från dörren och uppåt

En blick rakt igenom Rc1 1010, från dörren och uppåt

Samma ställe som ovan, Rc1 1010

Samma ställe som ovan, Rc1 1010

Strömavtagare till Rc1 1010

Strömavtagare till Rc1 1010

Se V11 712 med växlingskoppel och även Rc1 1018 med det samma

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rc1 1010 under renovering vid TGOJ Eskilstuna

  1. Ping: Rc1 1015 för skrotning | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s