Rc4 1290 vid TGOJ Eskilstuna

Färgglatt utanför TGOJ-verkstaden i Eskilstuna.

Rc-lok på bred front utanför TGOJ-verkstaden december 2012: Rc2 1131, Rc4 1162, Rc4 1290 och Rc4 1255. Ma 409 skymtar bakom.

Rc-lok på bred front utanför TGOJ-verkstaden december 2012: Rc2 1131, Rc4 1162, Rc4 1290 och Rc4 1255. Ma 409 skymtar bakom.Titta noga på bilden – Rc2:an har sin antenn mitt på hyttaket, men Rc4 1290 har sin på sned.

Två dagar innan Lucia 2012 och Ma-loken har precis tagits ur tjänst. BJs hämtar Ma 403 (läs här) med god hjälp av lokförare Lundberg (här).

Förutom områdets givna dragplåster – Ma-loken – var en annan speciell individ här, nämligen det Rc-lok som aldrig varit annat än brandgult – Rc4 1290.

Rc4 1290 målades om brandgul i till SJ 150 år, år 2006 och har sedan dess varit ett givet fotoobjekt för tågfotografer.

Tänk om någon på 80-talet skulle hävdat att 30 år senare så skulle något då så alldagligt som ett brandgult Rc-lok vara fotoeftersökt.

Men som en kamrat uttryckte det -”Det har inget värde så länge det finns gott om det”. Fundera på om inte det är applicerbart på det mesta.

Rc4 1290 efter att ha kommit ut från verkstaden

Rc4 1290 efter att ha kommit ut från verkstaden

Ska vi tro att loket nyss varit inne på revision?

Rc4 1290 drar förstås normalt godståg, det ägs ju av Green Cargo. Men det innebär ju inte att det går intresserade omärkt förbi.

Vid ett tillfälle ingick det i trippel-multen av Rc4-lok som drog norra stålpendeln och lokförare Långström var noga med att få ihop färgerna i kronologisk ordning: den brandgula Rc4 1290 först, en blå i mitten och en grön därefter.

Och medan BJs lånade 185 707 för att dra hem otaliga vagnar och El13-lok från Narvik, så drogs Blå Tåget av just Rc4 1290. En slump? Knappast – det gäller att synas och talas om, om man vill lyckas. Och det gör Blå Tåget.
Se bild här

Andra inlägg från TGOJ-området i Eskilstuna:
Ma-lok
Rc-lok
Blandade lok
Diesellok

Sugen på mer Rc4 1290? Kolla in hos Felix här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s