Semester – bil, tandborste och visakort

Kan man resa iväg med bara bilen, tandborsten och visakortet?

Svaret är nja. Det är orealistiskt och snudd på dumt.

Så väska packades och den innehöll bland annat te och vattenkokare – jag kan ju inte leva på påtes för 25kr koppen i två veckor. För bövelen, semester ska ju vara att njuta!

Kamera, pass och inte minst tandkräm fick också följa med.

Sedan investerade jag i två saker.

20130819-185418.jpg1) en transformator som omvandlar bilen 12V-cigarettändaruttag till 220V. Komfort att kunna ladda kamera, dator och allt under färd.

En bonus var att den även hade usb-uttag för laddning via usb.

2) en hyrbil

Vad? utbrister du kanske nu? Varför i herrarns namn väljer jag att hyra en bil när jag har en Passat W8 i garaget?

Svaret är flera. Vill jag verkligen lägga 500 mil på min W8:a bara så där? Nej, helst inte. Hade jag bara tänkt mig till Autobahn hade jag definitivt tagit Frida Folkvagn (W8:n), men nu tänkte jag mig även till latinska länder.

Bränsleförbrukningen och lägre literpris för diesel gjorde att kalkylen för hyran gick jämt ut med bara bensinkonstnaden för Frida Folkvagn. Slitaget på henne exkluderat ut ekvationen. Dessutom får jag ju Europcars garanti – bryter bilen ihop i någon avkrok, ringer jag bara och de löser det. Utan att jag behöver krångla eller kosta på extra.

Man börjar bli gammal när man väljer komfort över prestanda…

Nu hämtar vi ut hyrbilen, lastar och sticker!

Fortsättning här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

