Hildesheim Hbf och tankning på Aral

Det går alldeles utmärkt att missa alla infarter till Hannover också. Så vi tog nästa stad, som råkade vara Hildesheim. Och i sanning så var det inte särskilt upplyftande. Men en tur till Hauptbahnhof (järnvägsstationen) blev det.

Hildesheim gleis (spår) 1 och 2. Hit går det även biltåg, dvs tåg som privatpersoner kan ta sin bil ombord på. Frågan är bara varför i ett land med Autobahn

Hildesheim gleis (spår) 1 och 2. Hit går det även biltåg, dvs tåg som privatpersoner kan ta sin bil ombord på. Frågan är bara varför i ett land med Autobahn

En motorvagn stod parkerad på ett säckspår mitt i stationen, ungefär som på Uppsala C där Stockholmstågen ofta går till spår 3 och 4 som är säckspår

En motorvagn stod parkerad på ett säckspår mitt i stationen, ungefär som på Uppsala C där Stockholmstågen ofta går till spår 3 och 4 som är säckspår

Var stannar Din vagn? Varför har vi inte sådana i Sverige längre? Varför stannar alltid vagnen du har platsen i 200 meter bort?

Var stannar Din vagn? Varför har vi inte sådana i Sverige längre? Varför stannar alltid vagnen du har platsen i 200 meter bort?

En väst-öst gående rälsbuss - ja en dieseldriven rackare som var märkt med cykelkupé och som bar med sig flera cyklister. Målet var Halle i gamla DDR

En väst-öst gående rälsbuss – ja en dieseldriven rackare som var märkt med cykelkupé och som bar med sig flera cyklister. Målet var Halle i gamla DDR

En taggig tysk signal vaktade omsorgsfullt spår 6

En taggig tysk signal vaktade omsorgsfullt spår 6

Så var det dags för att fylla på diesel i Golfen också, en Aral låg lämpligt till och hur kan man motstå deras tyska slogan ”Aral – alles super”?

Det finns fler varianter av drivmedel att välja mellan än hemma i Sverige

Det finns fler varianter av drivmedel att välja mellan än hemma i Sverige

2 sortes diesel fanns det av välja på, en super normal och en super super, så att säga. Jag slog till på den billigare, 105 hästar…

För bensinarna fanns det mer att välja på. Dels vanlig 95 oktan utan etanolinblandning, dels E10, alltså 10% etanolinblandning i 95-oktanig bensin och så deras högoktaniga soppa – Aral 102 oktan, som såldes med stöd av att DTM (Deutsche Touringwagen Meisterschaft) -bilarna körs på denna bensin. Läs mer om Myter och Fakta om oktan och bensin

Aral 102 oktan. Mer effekt och lägre förbrukning och ett bättre liv utlovades

Aral 102 oktan. Mer effekt och lägre förbrukning och ett bättre liv utlovades

E10 har funnits i Sverige för 20 år sedan och diskuteras om det ska ersätta dagens 5%-iga inblandning. Men alla bilar är inte godkända för E10 – Klarar min bil E10?

Strax efter Aralmacken låg en lokal bensinstation. T som i trevligt. Passade på att tvätta av rutorna där. I Tyskland har alla (?!) mackar har en sinnrik hink för ruttvätt, med vatten och skrapa som vanligt och sedan en liten korg för en insektsborttagande svamp. Svampen är jättebra och rekommenderas varmt att köpa om du färdas i andra länder än Tyskland. Insektsrester försvinner enkelt. Svampen ligger i korgen för att inte simma omkring i tvättvattnet. Genomtänkt och omtänksamt.

T-macken i Hildesheim

T-macken i Hildesheim


Pumpen med fyra sortes drivmedel

Pumpen med fyra sortes drivmedel


Här fanns E10, vanlig 95 (super) och 98 oktan (super plus). Verkar vara lika super här som på Aral. Undras förresten varför regularbensin försvann.

Dessutom är det mycket ovanligt med obemannade station, utan man tankar och går sedan in och betalar. Kortautomat finns knappt.

Nu dundrar vi vidare på Autobahn, fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s