Frankfurt Hbf och storm

Västra infarten till Frankfurt am Main

Västra infarten till Frankfurt am Main

Frankfurt am Main är ett logistiknav i Europa och givetvis så borde det finnas något intressant att se på Hauptbahnhof där.

Stationshuset är rejält, stort och anrikt. Det är en säckstation, dit både diesellok och ellok stannar långt in under tak. Stationen i övrigt är modern med massor med matställen och småbutiker.

Stationshuset, fotograferat med spåren i ryggen. Här finns allt från banker, barer till affärer och turistverksamhet

Stationshuset, fotograferat med spåren i ryggen. Här finns allt från banker, barer till affärer och turistverksamhet

BR 120 110 längst in vid perrongen

BR 120 110 längst in vid perrongen på Frankfurt am Main Hbf

BR 120 var hypermodernt och läckert när jag växte upp. Asynkrondrift, precis som Rz och X2000, och på den tiden målade i TEE-färgerna rött och crème.

Två av 120-loken var faktiskt i Sverige och provades av SJ, men vi vet idag att det inte blev några köp.

Idag har loken degraderats till dragare av regionala här-och-där-tåg och den forna glansen är inte lika tydlig. Men den smäckra karossen är intakt och idag helröd.

BR 120 redo att avgå

BR 120 156 redo att avgå från Frankfurt

Ännu en BR 120 ankommer Frankfurt

Ännu en BR 120 ankommer Frankfurt

När jag på väg för att köpa mig en stor kopp te, rullade ett persontåg in dragit av en burdust bullrande BR 218. BR 216 är ett diesellok som var ryggraden av diesellok i Västtyskland och som fortfarande används så där 50 år efter leverans.

BR 218 drog in ett tågset med dubbeldäckarvagnar

BR 218 497 drog in ett tågset med dubbeldäckarvagnar

218-loken har hydraulisk kraftöverföring (ungefär som en hjullastare) till skillnad från svenska diesellok som nästan uteslutande var dieselelektriska, dvs där dieselmotorn driver en generator som ger ström till elektriska traktionsmotorer på axlarna.

Går man riktigt långt på perrongerna kommer man ut och kan med teleobjektivet se vad som finns längre ut på bangården.

Spåren och perrongerna löper långt utanför stationsbyggnaden

Spåren och perrongerna löper långt utanför stationsbyggnaden

Samma plats, vänd ut från stationshuset

Samma plats, vänd ut från stationshuset

Med lite mer zoom ser bangården ut så här

Med lite mer zoom ser bangården ut så här.  Lägg märke till ICE-tåget uppe till vänster i bild som är på väg in.

2 BR 218 stod parkerade invid ställverket

2 BR 218 stod parkerade invid ställverket. Himlen mörknar på och stormen nalkas.

Motorvagnar brukar jag lämna därhän, men den här stod tom och öppen så jag kikade in. Intressant och kul att förstaplatsen endast vaktades av en helt transparant vägg!

Motorvagnar...

Motorvagnar…

Förarplatsen väl synlig för alla i den vita motorvagnen på bilden innan

Förarplatsen väl synlig för alla i den vita motorvagnen på bilden innan

Samma motorvagn igen, gott om utrymmer för cyklar

Samma motorvagn igen, gott om utrymmer för cyklar

Den tidigare svarta himlen öppnade sig och regnet strilade ned samt piskades fram av hård vind. Endast det faktum att det var 28 grader varm gjorde det trevligt.

Regnet dundrar ned över Frankfurt

Regnet dundrar ned över Frankfurt

Vi fortsätter mot Tysklands sydvästra hörn och den lilla staden Freiburg. Lilla och lilla förresten, allt är ju relativt, men Freiburg har både universitet och lika många invånare som Malmö.

Långt ut på perrongen fanns en anonymt spännande nedgång som såg härligt anfrätt ut av tidens tand. Undergång till ställverket?

Smal och spännande nedgång mitt på perrongen

Smal och spännande nedgång mitt på perrongen

Samme trapp, men mer än så utforskades den inte

Samme trapp, men mer än så utforskades den inte


Ställverket

Ställverket

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s