Golf VII TDI som semesterbil del 1

Hur mår Golfen och hur mår dess passagerare efter ett antal timmars hårdkörning? Alla mår bra. Den är en fröjd att färdas i och Bluemotion Technology-chassiet är precis lagom blandning av komfort och väghållning.

Den lilla motorn känns hyggligt pigg i moderata hastigheter, mycket tack vare DSG-lådan som växlar ned på ett mycket flitigare vis än vad man gör med manuellt växlade bilar.

Effekten på låga varv är som brukligt i moderna dieslar förhållandevis hög och det bidrar också till känslan av kvickhet. Observera att det är effekten och inte vridmomentet som gör detta (läs om fakta och myter om effekt och vridmoment här).

20130828-111417.jpg
Men 105 hästkrafter blir aldrig mer än 105 hästkrafter. I högre hastigheter är Golf ohjälpligt trött. Att accelerera över 170 km/h kräver tid. Bilen går i mätarhastighet 212 km/h och klarar att hålla över 200, men som ofta på Autobahn måste man bromsa för långsammare trafik och då blir det ofta till att gå långt till höger, för att det tar sådan tid att återfå farten.

Kanske är det därför farthållaren inte går att ställa på högre än 160 km/h. Farthållare, som inte är den mest påkostade, med den förnämliga spaken som bl.a. ökar och minskar inställningen med 10 km/h med en enkel rörelse. Nej denna var mer tidigt 00-tal i utförande.

Men utväxlingen är rejäl – 3000 rpm på sjunde växeln innebär 165 km/h. Jämför det med Frida Folkvagns (Passat W8) sjätte växel som ger 130 km/h eller en Passat 2.0 FSI där samma varvtal betyder 108 km/h.

Ändå ger motorn ett dovt bakgrundsljud som man slipper i bensindrivna bilar. Men det klart att det går rätt snålt – 0,61 L/mil sade färddatorn.

Oljetemperaturen beror starkt på varvtalet och ligger vid driftvarm motor på drygt 100 grader, men varierar så mycket som mellan 88 grader (krypkörning förbi ett vägarbete) och 118 grader – toppfartsfärd.

Jag återkommer med fler brister och förtjänster.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s