Vi avser lämna Frankrike så snart det går (tidigare inlägg här och här har med all tydlig önskvärdhet visat att det finns ställen där tillvaron är enklare och drägligare).
Tanken på Golfen (här) är liten och behöver därför fyllas titt som tätt när milen blir många. Första dagen åkte vi åttio mil, andra nittio mil och tredje dagen skulle bli drygt 100 mil. Så därför stannade vi till på en fransk Esso-mack, för att fylla på med te och diesel.

Priset i euro på franskt drivmedel. Gazole är franska för diesel och GPL är någon form av drivgas för bilar. Som synes tycks inte Visa och Mastercard vara välkomna här heller, men det var inget problem.
Esso hade i Sverige slogan ”En tiger i tanken” och tigern är välexploaterad här. Tiger shop hette till exempel butiken.
Här fanns ingen vanlig 95-oktanig bensin, utan bara E10 och 98 oktan. De bilar som inte tål/är godkända för 10% etanolinblandning får tanka 98 oltan.
Hela denna del av Frankrike var tämligen kuperad, dock inga alper. Fransmännen däremot verkade tycka att lutning nedför var något läskigt, eftersom de varnade för 5% nedförlutning och en stor skylt intill förklarade, högst upp på tyska (!), Motorbremsen och under den samma sak på franska. Hastighetbegränsningen är oftast nedsatt från 130 till 90. Märkligt. Kasselbackarna i Tyskland är avsevärt brantare, utan att det görs någon större affär av det.
I slutet av Frankrike, upp mot Pyrineerna, kom regnet ikapp oss igen, med samma intensitet som i Frankfurt (här). Det blåste och regnade och sikten var ungefär så dålig som den kan bli i drivande snö och snörök hemma i Sverige på vintern. Efter en stunds färd i sakta mak med fokus på framförvarande bils baklyktor och vägens sidostolpar, så tog vi paus på en rastplats och lät regnet dra vidare.
Fortsättning följer