Golf VII TDI som semesterbil del 2

Golfen var utrustad med enbart AC och inte klimatanläggning. Det kändes överraskande att man sparat in på det, när den var utrustad med så mycket annan lull-lull. Inte för att det var något fel på kylkapaciteten, utan mer ovanan att behöva reglera temperaturen manuellt.

Istället hade den radar runt om samt backkamera. Kanske medvetet val på en hyrbil för att minska parkeringsskador. För herrejösses vad det piper i alla möjliga toner när man försöker klämma sig in på ett trångt ställe.

Den är ställd med lite för stora marginaler, tycker jag. För när den tjuter, för att man är riktigt nära, så är det ändå en värdefull tum kvar. Med kakafonin går ju att stänga av om man vill.

Eller så låter man bilen fickparkera själv. En mycket spännande upplevelse de första gångerna! Men det fungerar felfritt.

Samma radarsystem används för att hålla avstånd till framförvarande bil i kombination med farthållaren.

Dvs om jag har farthållaren intryckt på 160 och kommer ikapp en bil som håller 150 så saktar Golfen automatiskt in och håller behörigt avstånd. Ändrar framförvarande bil hastighet, snabbare eller långsammare, följer Golfen med tills den får utrymme att hålla inställd fart. Bekvämt. Och förhoppningsvis kan denna funktion leda till färre farthållaromkörningar, där omkörande bil ligger kvar på sin inställda hastighet under hela omkörningen, som tar evinnerlig tid eftersom hastighetsskillnaden är liten.

För bekvämt ibland. Vid ett tillfälle kom jag på mig själv att förlita mig helt på bilen: jag hade farthållaren intryckt och framför mig körde en lastbil om en annan lastbil i sakta mak. Jag höll mina 130 och lät radarn och bilen bromsa in oss bakom lastbilen. Läskigt. Tänk om det inte fungerat. Vad skulle jag säga då? ”Jag körde rätt in i honom för att jag trodde min bil skulle bromsa”.

Men det fungerade. Och när lastbilen gick åt höger och Golfen fick fritt spår så accelererade den upp till inställd hastighet. Förstås.

Radarn övervakar åt dig även om du inte har farthållaren intryckt och vid ett tillfälle fick jag nytta av det: det var i skumrasket på en fransk motorväg. Jag låg i vänsterfilen (förstås) och så dök en stor grå skylt upp till höger. Den visar bil och mc och radiovågor och varnar för radarkontroll.

Det finns två varianter, som bara skiljer sig på texten i nederkant, men innebörden är väsentlig. Endera står det (på franska) ”kontroll frequentique” eller ”kontroll automatique”. Det första är bara skrämsel och den andra är reellt hot.

Och medan jag plirade för att se texten, bytte en långsam fransos fil framför mig. Det såg Golfen innan jag gjorde och den blinkade och härjade åt mig på instrumentpanelen för att uppmärksamma mig. Det fungerade. Det blev aldrig något allvarligare än att bromsarna blev värmda och lite hjärtklappning.

Men värt att notera är att denna ändå högst allvarliga händelse aldrig ägt rum om det inte vore för hastighetsövervakningen!

Ett ofog som radarn ställde till med i början var att den tyckte att jag kom för nära framförvarande när jag var på väg ut i omkörningsfilen och då slog av gasen och bromsade. Irriterande. Men det går att ställa in på vilket avstånd radarn ska reagera. Men ändå kan den lägga sig i och störa när marginalerna blir mindre, fast under kontroll.

En annan finns som fungerade sämre än radarn var sömnighetsövervakaren. Två gånger visade Golfen tekoppssymbolen och hävdade att jag var trött. Båda gångerna hade jag varit och rotat i stuvfack i bilen och därmed inte haft blicken där bilen tyckte var signifikativt för en pigg förare.

Det må väl vara hänt, värre var väl att den missade de gånger jag faktiskt inte var helt pigg. Fast kanske var Golfen trött då med.

Elektroniskt manövrerad handbroms kommer jag aldrig helt att acceptera. Inte bara för att det inte går att göra handbromssladd, utan för att den manuella är bra vid trixiga parkeringsmanövrar när det lutar.

Det kompenseras rätt mycket av den mycket bekväma funktionen autohold – Golfen håller själv handbromsen på så att bilen inte rullar iväg. Underbart i korsningar och liknande. Men inte helt optimerat vid parkeringsövningar, som antytt.

 
Fortsättning följer och då talar vi hur det är att leva och köra med DSG

se även föregående inlägg om Golf VII som semesterbil.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Golf VII TDI som semesterbil del 2

  1. Ping: Hur hittar man rätt Scirocco? | Absolutman

Kommentera

