En dag på räserbanan – Monaco

Monte Carlo, Monaco, ned mot hamnen och den absoluta kärnan av furstendömet.

Monte Carlo, Monaco, ned mot hamnen och den absoluta kärnan av furstendömet.

Från ett glassigt ställe till ett annat. Från St Tropezs stränder till Monacos bergssluttningar och hamn.

Monaco är precis så coolt som det verkar på bilder och från TV-sändningarna från Formel 1.
Men det som är annorlunda är att det är mycket mindre än det ser ut på TV. Smalare gator, kortare avstånd och smått obegripligt hur det går att köra F1-bil här.

Det kändes som att vi bara hamnade in i staden. Monte Carlo är så annorlunda från andra städer i geografiskt läge (möjligen liknas den vid någon norsk fjordort i det hänseendet) och uppbyggnad.

Inga förorter eller industriområden eller villakvarter. Plötsligt var vi bara där. Utan att riktigt veta var, i själva staden.

Vi fortsatte med avsikt att komma nedåt och lika oförberett så är vi i Löwishårnålen – alltså på Formel 1-banan. Och därmed åkte vi strax efter genom tunneln.

Jag har inga problem att förstå att Formel 1-bilarna håller fullt genom tunneln, men det som var mer svårgreppbart är hur de kan komma upp i 280 km/h i slutet av tunneln. Precis som med resten av staden så känns tunneln så mycket mindre och kortare i verkligheten.

Tunneln mynnar ut i hamnen och tillsammans med kasinot utgör hamnen Monte Carlos kärna.

För att prata F1-språk så mynnar tunneln vid Nouvelle-chikanen. Den finns inte nu, utan uppstår bara vid F1-helgen. Men här kom den största chocken: att Formel 1-bilar har bra bromsar vet vi alla och det inser man vidden av just här.

Men chocken kom ifrån den lilla lilla yta som Nouvelle-chikanen ligger på, innan de rusar vidare mot Tabac nedanför depån. Den lilla ytan var så liten att det skulle vara svårt att fickparkera på den, inte minst för att den slutar utan vidare räcke vid öppet vatten. Och där sysslar F1-förarna med omkörningar.

Utsikt från F1-depån, upp mot kasinot. Vägen som lutar uppåt och hålls uppe av tjusiga valv är F1-banan några dagar om året, vanlig väg resten

Utsikt från F1-depån, upp mot kasinot. Vägen som lutar uppåt och hålls uppe av tjusiga valv är F1-banan några dagar om året, vanlig väg resten

Mitt i hamnen var det fri parkering, när vi var där, det förklarade en vänlig man i oklanderlig kostym för mig iförd bekväma semesterkläder, när jag kämpade för att förstå innebörden av instruktionerna på biljettautomaten, skriver enkomt på franska.

En halv våning upp från parkeringen låg ett gångstråk med många uteserveringar. Asfalten var markant rödare här och det tog inte långa stunden att inse att vi nu stod på depåområdet och kunde så både start- och målrakan, backen upp mot kasinot och hela hamnområdet bort till Tabac. Mäktigt.

Utsikt från matstället belägt i F1-depån. F1-sträckningen går ingefär där bilvägen är

Utsikt från matstället belägt i F1-depån. F1-sträckningen går ingefär där bilvägen är

Mållinjen för Formel 1.

Mållinjen för Formel 1.

Vi smälte intrycket med kvällsmat och te medan solen sänkte sig. Te förresten, trodde du kanske att de skulle vara påkostat och förstaklassigt i Monaco? Inte då, det serverades en påse Lipton Yellow Label. Grattis till Liptons marknadsförare som verkligen lyckats prångla ut en riktigt undermålig produkt precis överallt!

Så blev det förstås en promenad längd Formel 1-banan upp till kasinot och för bilintresserade kan jag berätta att bilfloran ändrades. I hamnen fanns det många vanliga bilar, men även gott om BMW, Porsche, några Bentley, Ferrari och en Lotus.

På väg upp för backen – som är riktigt brant – möttes vi av dyra samlarbilar och entusiastbilar som … blandat med många Bentley Continental. Vad sägs om en Audi Ur-quattro, en Lancia Stratos och en Lamborghini Gallardo spyder (cab alltså)?!

Kasinot i Monte Carlo. Som bilintresserad var detta ett smörgåsbord dukat med gorméer

Kasinot i Monte Carlo. Som bilintresserad var detta ett smörgåsbord dukat med gorméer

Högre upp, runt kasinot, var bilfloran åter en annan. Här dominerade de långa limosinerna blandat med allehanda Ferrari och Bentley Continental som dussinbilarna. Och limosinerna var Audi A8L W12, Bentley Flying Spoor och Mulsanne och senaste versionerna av Rolls Royce. Faktiskt inga MB S-klass och än mindre några BMW 7-serie!

Löwishårnålen sedd uppefrån. Till höger är backen tillbaka upp till kasinot

Löwishårnålen sedd uppefrån. Till höger är backen tillbaka upp till kasinot

På väg ned från kasinot passerar man backen med guppet, som F1-bilarna väjer för – där var det uteservering. Och sedan kommer vi ned till Löwishårnålen, där vi omedvetet kom med bilen tidigare. Den sväng som är så brant att F1-bilarna måste utrustas med modifierad styrning som klarar denna snävare radie, enbart för det loppet och den kurvan.

Ingången till tunneln. Till vänster ser man öppet hav, om man är road av det

Ingången till tunneln. Till vänster ser man öppet hav, om man är road av det

Vandrar man längs med vägen, så kommer man efter bara några meter till en korsning, där F1-banan viker höger – se banmarkeringarna i rött och vitt på bilderna – och leder in i tunneln.

Jodå, vägarna är lika släta och rena och hela som bilden antyder.

Monacos baksida, dold mitt inne i tunneln

Monacos baksida, dold mitt inne i tunneln

Fanns det då någon skitig baksida av Monaco? Jodå, inne i tunneln fanns det ett soprum som var långt från stadens prakt och glamor.

Monaco är dyrt, så redan samma kväll fortsätter vi mot Italien och Lutande Tornet i Pisa, men dit är det en bit, skulle det visa sig… fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s