Infart i Italien

Det tar inte lång tid att komma från Monte Carlo (här) och in i Italien. Och det var med lite fundersamhet som jag anförde Golfen in på den italienska autostradan. Flera resesidor på nätet hade varnat för italienarnas hemska och farliga vägbeteende.

Precis som i Frankrike var det till att betala för färd på motorväg (autostrada), men systemet var bättre uppbyggt. Istället för att stanna stup-i-ett och till synes ologiskt, som i Frankrike, så fick man en biljett när man körde upp på autostradan och betalade när man lämnade den.

Miljön är bergig och autostradan böljar fram genom landskapet på ett härligt vis. Hastighetsbegränsningen är 130 och det är stundom en utmaning att hålla 130 för kurvorna.

Vi har inte sovit sedan Nimes och intryck och natten skapar sömnighet. Vi tar en nattpaus vid en Agip-mack.

Agip, som ännu inte skyltat om till Eni, var en riktig mack med allehanda bildelar

Agip, som ännu inte skyltat om till Eni, var en riktig mack med allehanda bildelar

Agip-pump - men notera att området var belagt med tjusig gatsten. Elegant.

Agip-pump – men notera att området var belagt med tjusig gatsten. Elegant. Jag tror att den gula var en superdiesel, medan den blåa var vanlig diesel. Tankade dock inte här utan hoppades på att just denna mack var extremt dyr. Det var den inte…

Här begick jag ett misstag. För att slippa kondens och syrebrist i bilen, lämnar jag inte bara en glipa på fönstren, utan har även tändningen på och fläkten på ettan.

Av detta blev luftkvaliteten så bra att jag sov som en stock, mycket längre än tänkt. När jag slog upp ögonen visade färddatorn ”Warning, battery almost empty”. Hur länge det meddelandet visats vet jag inte, men motorn startade inte. Strandade mitt uppe i italienska bergen.

Bredvid oss stod en Iveco lätt lastbil med hyggliga italienare i. Visst skulle de hjälpa oss med hjälpstart. Men ingen av oss hade startkablar

Inga häftiga bränslen, men priset var häftigt!

Inga häftiga bränslen, men priset var häftigt!

Jag gick till Agip-macken, som är mycket mer mack en de närbutiksliknande bensinstationerna vi har i Sverige. De hade två olika sorters startkablar och många av varje på lager. €19 får anses som billigt och ett fynd jämfört med vad det skulle kostat oss att få dit bärgningsbil.

Vad som däremot inte var billigt var… allt annat. Inklusive bensin. Vad sägs om 98 oktan för över €2/liter?

Hjälpstart av Golfen

Hjälpstart av Golfen

Dessa vänliga män startade Ivecon, parkerade så kablarna nådde, kopplade och det var bara för mig att vrida om tändningsnyckeln på Golfen. Lättnaden när den snällt startade!

En kopp hett vatten på fikastugan intill macken, som förvandlades till livgivande te, och sedan fortsatte vi vår färd mot Pisa, men jag hade en till nyck i backfickan… fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

