Tågdagarna i Landeryd 11 – olika lok, olika lokförare, olika utmaningar

Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas. Alla är vi individer, människor som lok. Och att köra ånglok är ett samspel mellan maskinen, lokföraren och eldaren.

Lokförare Jacobson i hytten på E2 1333

Lokförare Jacobsson i hytten på E2 1333

Ytterligheterna för en eldare – en lokförare som slösar med ånga kontra en som är ekonomisk på ånga – är förstås lätta att förstå.

Men två lokförare som båda kör mjukt och bra, kan ändå köra olika och därmed ställa olika krav på eldaren. Som lokförare Jacobson, som jag eldade för här, arbetar mer med regulatorn och mindre med skruven, som styr cylinderfyllningen. Tvärtom mot tex lokförare Berggren (här) som öppnar regulatorn på morgonen och stänger den på kvällen och reglerar med skruven. Men båda kör bra.

Bosse lägger in i fyren

Bosse lägger in i fyren

Som eldare behöver man ligga ett före i planeringen, men inte mer än ett steg före. Precis som att det måste finnas tryck, fyr, vatten och drag innan en backe, behöver elden falna och vattenståndet sjunka inför ett stopp på en station eller inför en utförslöpa, för att inte slösa med energi och öppna säkerhetsventilen. Du får hålla ett öga på banprofilen, hur lokföraren kör, på vattennivån och förstås på din fyr, hela tiden att korrigera för förändringar och ligga steget före. Det är den utmaningen som gör det så roligt. Att hela tiden kunna leverera maximalt tryck, utan att blåsa.

E2 1333 med för mycket kol i fyren och bolmande svart rök, sotaren går för fullt

E2 1333 med för mycket kol i fyren och bolmande svart rök, sotaren går för fullt


Ibland blir det fel i eldandet. Här ovan en bild från misstaget (läs här) med för mycket kol, därav den fina fotoröken. Här står vi och tar vatten i Landeryd medan sotaren får fyren att flamma för fullt. Ungefär som att torrvarva en bil.

Full fart upp för backen med E2 1333

Full fart upp för backen med E2 1333


fortsättning följer här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s