Kimi valde Ferrari, inte tvärtom

”Mitt val kan komma att verka lite underligt, men jag väljer stall för att få en mästerskapsvinnande bil” Det ska egentligen inte vara citationstecken kring detta, eftersom Kimi Räikkönen sade det på engelska och eftersom orden inte är exakt återgivna. Men innehållet är det intressanta.

För vem har mer insikt och kunskap om Formel 1, toppstallen och personerna bakom och har möjlighet att välja var han vill köra, om inte Kimi Räikkönen.

Ingen kan förutspå framtiden och vilka stall som kommer att ha de bästa turbomotorerna (här) och de bästa bilarna att stoppa dem i, för motorn är en bärande del av chassiet på en F1-bil och bilarna kommer ritas från ett blankt papper.

Det innebär att inte minst Red Bulls Adrian Newey, som i åratal finslipat sin bil, måste börja om från början.

Vi kan anta att Kimi valde mellan Ferrari och deras nye tekniske chef James Allison och Alonso, Red Bull, Vettel och Adrian Newey samt McLaren och Perez.

Utifrån det kan man säga att Niki Lauda fick svar på tal när han kallade Kimi fegis om han inte vågade gå till samma stall som Vettel. Alonso torde vara lika besvärlig stallkamrat.

Kimi har stöd från alla tre stallcheferna i dessa team och har jobbat med flertalet av nyckelpersonerna. Han har valt med eftertanke.

Kanske är just James Allison den viktigaste nyckeln i Kimis val. James Allison var sannolikt bidragande orsak till att Kimi valde Lotus och inte Williams för sin comeback. Och James är definitivt hjärnan bakom Lotusbilen.

Inte nog med det, James Allison var även hjärnan bakom de Renaulter som Alonso rattade till mästerskapsseger 2005-2006. Att han vet både Kimis och Alonsos preferenser är ingen nackdel inför bilbygget till nästa år.

Varför blev det då inte Lotus, där Kimi haft helhjärtat stöd och var uttalad No 1? Kimi har berättat att det finns ett krav från hans sida och om det uppfylldes skulle ha stanna hos Lotus. Stallägaren Lopez menar att Kimis krav var att Lotus skulle bli Renaults fabriksteam (igen), allt för att få resurser och engagemang nog för att få fram en mästerskapsvinnande bil. Renault tycks ha sagt nej till detta.

Det är nu två dagar sedan det offentliggjordes att Kimi Räikkönen kör för Ferrari 2014 och det var en glad Kimi som intervjuades. Det är sällsynt med en officiellt glad Kimi Räikkönen. Det är ett tecken på att han valde och att stallen vackert fick hoppas på att de skulle bli valda av honom och inte tvärtom.

Tilläggas kan att Kimi Räikkönen verkade alltså ha förutspått framtiden redan för fem år sedan, när han sade att han skulle komma att avsluta sin karriär hos Ferrari.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s