ÖBB byggtåg i Alperna – åter till den civiliserade delen av världen

Hotell Kaltschmidt i Seefeld, högt uppe i  Alperna. Lite bastukänsla med dessa furupaneler, men annars hög klass

Hotell Kaltschmidt i Seefeld, högt uppe i Alperna. Lite bastukänsla med dessa furupaneler, men annars hög klass

Natt i Tyrolen. Vi hann till den lilla aplorten Seefeld gott och väl innan midnatt, vilket var målet (läs Exit Italy). Trots vi är långt hemifrån, känns det inte så lite som att komma hem.

Mentaliteten är mer lika. Alla kan prata engelska, någorlunda som minst, och kan man dessutom lite tyska, ja det blir så mycket enklare att bara klara dagen, jämfört med i de latinska länderna.

Nu gällde det först att klara natten.
Men det vara bara att betala så fick vi en hel lägenhet.

ÖBB diesellok som dragare av arbetståg

ÖBB diesellok som dragare av arbetståg

Vid järnvägsstationen i Seefeld stod ett byggtåg, med ett österrikiskt diesellok som dragare.

Detta är väl en slags plog, vars uppgift är att rätta till makadamet

Detta är väl en slags plog, vars uppgift är att rätta till makadamet

En rälsriktare

En rälsriktare

Hela underhållståget, minus den kranvagn som rymde ut på linjen när jag kom med kameran

Hela underhållståget, minus den kranvagn som rymde ut på linjen när jag kom med kameran

Alpvägen säderut mot Tyskland

Alpvägen säderut mot Tyskland

Kort därefter fyllde vi upp tanken och begav oss norrut och nedåt.

Halvvägs ned för alpvägarna gjorde en intensiv testart på dagen sig påmind och vi stannade till på en liten sidoväg för justering…

14% lutning rakt ned i Partenkirschens centrum

14% lutning rakt ned i Partenkirschens centrum

Den sidovägen ledde oss bakvägen in i Tyskland, rakt ned i Partenkirschen. 14% lutning sista biten – då var det bra att kunna hålla DSG-lådan på låg växel och motorbromsa sig ned.

Partenkirschen är verkligen en idyll, ett sagoställe. Allt är gammaldags, helt och rent, utsmyckat och vackert helt enkelt.

Ändå lyckas de med konststycket att inte obstruera för bilisterna – det är tillåtet att köra överallt, om än i gåfartsområden. Här samsades fotgängare, bilister, cyklister och en och anna hästskjuts.

Eni (tidigare Agip) i Seefeld, fast just denna mack var en Esso senast jag var här. Priset är okej, blor ca 12,20 kr per liter diesel

Eni (tidigare Agip) i Seefeld, fast just denna mack var en Esso senast jag var här. Priset är okej, blor ca 12,20 kr per liter diesel

Men det går att köra ända fram till den butik du ska till och parkera utanför den. Istället för att tvingas parkera kilometervis från centrum och gå långa bitar till ingen nytta.

Nästa anhalt – Autobahn med sikte på DB museum Nürnberg.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg, Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s