Autobahn och mot DB-museum Nürnberg

Härliga skyltar inne i München!

Härliga skyltar inne i München!

Från det södraste av Tyskland – Garmisch Partenkirschen (läs här) är det ett par kilometer till en av mina favorit-Autobahn (och därmed en av mina favoritvägar alla kategorier) – A95, som leder till München.

A95 är fyrfilig, förutom den sista biten mot München där den är sexfilig. Trafiken är måttlig och vägen böljar fram genom ett vackert landskap.

Det senare är i och för sig rätt ovidkommande – här ligger allt fokus på att köra bil, för inte sällan går det att hålla fullt mycket långa sträckor. Även med effektstinna bilar.

Det finns ju pratkvarnar som hävdar att de hållit fullt hela vägen mellan Stockholm och Uppsala, en sträcka på 6-7 mil, beroende på var man börjar räkna Stockholm någonstans. Till dessa finns bara en sak att säga: du har en bil med mycket svag motor (eller så far du med osanning).

Inte ens på A95, där hastighetsbegränsning saknas och där de flesta medtrafikanter använder backspegel och riktigt håller sig i högerfil när det kommer snabbare trafik, så går det i praktiken inte att hålla fullt alla sex milen till München. Alltid kommer det någon i vägen någon gång.

Vi stannade till i München (här) ett tag, där vi såg en maskerad bil ute på testkörning (här) – München är ju BMW-land. Sedan tog vi A9 norrut, åttafilig ut ut staden och förbi Flughafen (München flygplats), sedan sexfilig.

Autobahn A9 i höjd med Ingolstadt

Autobahn A9 i höjd med Ingolstadt

A9 leder förbi nästa bilstad, nämligen Audis högborg Ingolstadt, vars fabrik och museum jag tidigare besökt (här).

Lite för sent på dagen för visiten på DB Museum i Nürnberg blev för kort. Där finns förstås mycket att se och läsa. Dock väldigt få lok, men desto mer foton, video och annan dokumentation. Läs om Nürnberg och DB-museet här.

Och som så ofta i Tyskland avhandlas Tredje Riket, här med järnvägens roll för kriget och för koncentrationslägren. En mycket intressant infallsvinkel för den som är intresserad av denna epok.

Och några trevliga böcker passade jag på att lägga till till mitt eget bibliotek.

Museets stängning gjorde att vi fortsatte norrut och in i forna Östtyskland. Autobahn där är numera rustade och minst lika bra som i väst, men oftast mindre trafikerade.

Autobahn A9 igen. Något är fel med bilden? Den är tagen från högerfilen sannolikt just när vi kommit ut från en rastplats.

Autobahn A9 igen. Något är fel med bilden? Den är tagen från högerfilen sannolikt just när vi kommit ut från en rastplats.

Golfen på en vackert gatustensbelagd rastplats med gratis toalett

Golfen på en vackert gatustensbelagd rastplats med gratis toalett

Kopia av DSCN8037

Autobahn i brand lutning i forna öst. Dock ingen uppmaning som i Frankrike att motorbromsa...

Autobahn i brand lutning i forna öst. Dock ingen uppmaning som i Frankrike att motorbromsa…

Extas! Frihet! Fri fart på Autobahn!

Extas! Frihet! Fri fart på Autobahn!

I god tid innan Berlin tog vi västerut på en A13 mot Magdeburg, en Autobahn som jag fattade tycke för. Lite trafik var kanske huvudskälet, inga vägarbeten och inga hastighets-begränsningar var andra.

Kvällen mål och nattvila var Braunschweig, strax innanför gränsen mellan öst och väst, på västsidan.

Hur väl kan du din Tysklandsgeografi och hur väl känner du mig? Kan du gissa morgondagens mål?

Vi ska till den lilla stad, som ligger i en geografisk utbuktning av gränsen mellan gamla DDR och Västtyskland.

En liten stad med ett slott som givit namn åt staden. En stad med en fabrik som direkt efter kriget drevs av en brittisk major.

En fabrik som både Mercedes och Ford erbjöds av segrarmakterna, men som ingen ville ha, av rädsla för att förknippas med det förgångna och med förlorarna.

Imorgon ska vi till Wolfburg och besöka Volkswagens värld Autostadt.
Fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s