F1 Korea 2013 – Vetteldominans men händelserikt lopp

Inte behövde Vettel känna sig missnöjd med helgen i Korea – pole position, snabbaste varv i tävling, ledning i alla varv och vinst, förstås.

Mer spännande och händelserikt var det bakom honom, där Mercedes – som på förhand såg ut att vara utmanaren till Red Bull – inte hade farten, tillförlitligheten eller strategin. Hamilton körde slut på däcken men fick inte gå i depå. Och Rosbergs nos knäcktes under omkörningen av sin stallkamrat…

Mercedes i problem - Lewis med utslitna däck och Nico tappar hela nosen

Mercedes i problem – Lewis med utslitna däck och Nico tappar hela nosen

Låt mig först säga att alla förare i Formel 1 är bland de allra bästa förarna i världen, givetvis Samtidigt visade hela loppet i Korea exempel på varför medelmåttiga förare – i sammanhanget – hamnar i medelmåttiga team – det är ingen slump att de bästa hamnar i de bästa bilarna. Di Resta och Sutil, tex, två förare som alltid tycker att de förtjänar en plats i Ferrari, men aldrig lyckas uträtta underverk med de förutsättningar de har. Tvärtom, i sin iver att bevisa sin skicklighet, överkör de och bevisar bara motsatsen. Idag lyckades båda vända runt sina bilar på egen hand och båda fick bryta.

Sutil rammar Webber i kurva 3.

Sutil rammar Webber i kurva 3.

Däremot ser vi gång på gång att det hjälper inte att vara en medelmåttig förare och hamna i ett toppstall. Webber hos Red Bull. Ferrari har Massa. Båda har lett förar-VM (Massa 2008 och Webber 2010) och båda tog inte chansen. Båda satt länge och säkert hos respektive team för att de är en bra stallkamrat, en bra nummer två.

Webber höll sig inte utan Sutils torpedering och bilen brann upp. Alonso var med om precis samma sak på första varvet, så Massa kom backande mot honom på precis samma ställ, men Alonso flyttade sig och redde själv ut situationen

Webber höll sig inte utan Sutils torpedering och bilen brann upp. Alonso var med om precis samma sak på första varvet, så Massa kom backande mot honom på precis samma ställ, men Alonso flyttade sig och redde själv ut situationen

Mycket att göra för Red Bulls mekaniker - om bara några dagar ska den vara som ny igen inför Japans GP

Mycket att göra för Red Bulls mekaniker – om bara några dagar ska den vara som ny igen inför Japans GP

Att göra underverk, dvs en förare som är bättre än materialet, så vi exempel på i Vettel under sitt första år när han vann ett lopp med Toro Rosso. Kanske inte lika tydligt, men ändå värt att nämna var Nico Hülkenbergs 4:e plats i sin Sauber, som höll stången mot både Hamilton och Alonso trots hårt uppvaktning. Det är en förare som förtjänar bättre bil. Jämför med stallkamraten som slutade elva, ned 3 platser från kvalpositionen, medan Hülkenberg tog tre platser. I samma material.

På tal om samma material. Alla har ju likadana däck och det borde göra att leverantören Pirelli inte behöver ligga på gränsen (så som tex Michelin gjorde i kriget mot Bridgestone, vilket gjorde att alla Michelinskodda bilar fick stå över USAs Grand Prix 2003, för att de inte kunde garantera säkerheten).
I Koreas GP fick vi höra upprepad radiotrafik från olika team att höger framdäck blev totalt utslitna. Och Perez i sin McLaren var värst med att hela slitbanan lossnade.

En slitbana lossnar och leder till att säkerhetsbilen kallas ut

En slitbana lossnar och leder till att säkerhetsbilen kallas ut

Vettel och Grosjean – etta och tvåa i loppet vid den tidpunkten – hade tur och passade på att byta till splitternya däck när säkerhetsbilen kom ut och kom ut som etta och tvåa bakom den. Kimi Räikkönen hade sex varv äldre däck och låg då trea.

Men trots att det nu, sedan det står klart att Kimi lämnar Lotus för Ferrari, är Grosjean som har stallet stora support och trots att Grosjean hade nyare däck, så visade Kimi Räikkönen vem som är den bäste föraren. Det räckte med ett litet misstag på fel ställe från Grosjean, så gjorde Kimi en hårresande omkörning in i första kurvan.

Kimi utmanar Grosjean om andraplatsen och räds varken smuts på banan eller sin stallkamrat

Kimi utmanar Grosjean om andraplatsen och räds varken smuts på banan eller sin stallkamrat

Kimi visar Grosjean att gammal är äldst

Kimi visar Grosjean att gammal är äldst

Webbers bil som brann (ovan) stannade på ett ställe långt från funktionärer och Koreas ovana att arrangera F1 spelade nog in när det plötsligt dök upp en ”Fire Car” på banan, mitt under brinnande racing. Tävlingsledningen reagerade snabbt och kallade ut säkerhetsbilen igen.

Ett oväntat och långsamtgående fordon på banan!

Ett oväntat och långsamtgående fordon på banan!

Det blev full racing ända till målflagg, men Vettel höll bekvämt undan för Kimi och uppmanades av sin ingenjör att vara rädd om däcken, du har redan snabbaste varv i tävlingen med god marginal. Och Kimi höll undan för Grosjean, som jagades på av stallet med uppmuntran om att du är snabbare än Kimi, varvid Grosjean svarade nästan desperat ”Det är jag inte alls”. Och det blev pallen för Koreas GP 2013, ett mycket sevärt och spännande lopp, trots att den förväntade tyfonen uteblev!

Nu är det bara en vecka till nästa lopp!

Vettel vann, Kimi tvåa och Grosjean trea i Koreas GP -13

Vettel vann, Kimi tvåa och Grosjean trea i Koreas GP -13

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s