Tågdagarna i Landeryd – injektorstrejk

Det var söndags morgon.
Nattpersonalen hade eldat på E2 1333 åt oss – både en otrolig lyx, samtidigt som att det rycker bort en bit av upplevelsen. De där arla morgontimmarna med ångloket hör på något vis till…

Idag var det vår tur att ha första avgången och allt är redo i god tid. Bra fyr, bra tryck, gott om vatten, allt är smort. Låt oss testa injektorn – den som sprutar in vatten i ångpannan – en sista gång.

Då strejkar den.
Den suger inte vatten.
Vi provar och lirkar, men allt den vill göra är att skicka ut ånga i avloppsröret.

Vi sveper in oss, vändskivan och delar av bygden med vit, fin ånga, samtidigt som oron växer.

20131007-190525.jpg
Det var söndags morgon.
Nattpersonalen hade eldat på E2 1333 åt oss – både en otrolig lyx, samtidigt som att det rycker bort en bit av upplevelsen. De där arla morgontimmarna med ångloket hör på något vis till…

Idag var det vår tur att ha första avgången och allt är redo i god tid. Bra fyr, bra tryck, gott om vatten, allt är smort. Låt oss testa injektorn – den som sprutar in vatten i ångpannan – en sista gång.

strejkar den.
Den suger inte vatten.
Vi provar och lirkar, men allt den vill göra är att skicka ut ånga i avloppsröret.

Vi sveper in oss, vändskivan och delar av bygden med vit, fin ånga, samtidigt som oron växer.

Men ju mer man försöker få injektorn att dra vatten, utan att lyckas, desto värre blir det. Vattnet kyler nämligen injektorn och det här fenomenet vi upplever uppstår inte sällan när loket står hett och berett, dvs med injektorerna i standby-läge.

Loket står still och förbrukar mycket lite vatten injektorerna behöver då inte användas, och när de inte används, så kyls de inte och då blir de heta och kan bete sig så här.

kylning är lösningen.

Vi lägger blöta trasor på den, men avgångstiden närmar sig snabbt.

Vi skruvar därför igen den, för att kunna demontera handtaget (på bilden ser du injektorn med handtaget och innanmätet som styr injektorns arbete borttaget).

Med en smörjspruta tar vi nu iskallt tendervatten och blåser rakt upp i injektorn, som då kyler backventil och kanaler. Frikostiga fem liter trycker jag in och det rinner ned på golvet och ut genom springor här och var. Det finns skäl till varför ånglok inte är hermetiskt tillslutna som tex Traxx-lok…

Montera ihop, öppna på skruven som stänger av injektorn och sedan testa… hjärtklappning och viss stress. Det vore ju förargligt om första avgången skulle försenas.

Men injektorn svarar så snällt nu och skjuter in vatten i pannan.

E2 1333 visslar för att rörelse påbörjas och går mot Landeryds station (här)

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s