Myter och Fakta om Fortkörning

I vardagliga termer heter det att köra för fort. För fort för gällande hastighetsbegränsning?!
För fort för ditt eget bästa?
För fort under rådande förhållande?
För fort för din bil?

Nej, vi menar alltid snabbare än vad skyltarna tillåter.

Fast det borde vara tvärtom. Körförhållande, trafiktäthet, bil, däck, förare, väglag, sikt, ja allt.

Det gör det egentligen också, fastän det bara är i teorin. När blev någon tagen för fortkörning i hastigheter under hastighetstavlorna?

Nej, det blir för svårt för det juridiska maskineriet. Då är det lättare att låta en 40 år gammal Volvo 240 med urdubbade vinterdäck med 2 mm mönster kvar, med svaga strålkastare och igenimmade rutor färdas 110 km/h på en motorväg med stående vatten i de längsgående hjulspåren, i mörkret i rusningstrafiken, framförd av en 18 åring med färskt körkort, trött efter arbetsdagen, samtidigt som det är ett allvarligt brott att en ny Porsche med nya däck framförs i 140 km/h på samma väg en tidig sommarmorgon, när solen är uppe och trafiken obefintlig och körs av en rutinerad entusiast.

Det är enklast så.
Ett mätvärde.
En gräns.
Inga subjektiva inslag.
En maskin skulle kunna göra Tingsrättens arbete.

De flesta hastighetsbegränsningsöverträdare hamnar dock aldrig i Tingsrätten. Alla vet hur lönlöst det skulle vara att driva en sådan process. Så ”alla” godkänner polisens dom vid hastighetskontrollen och betalar. En god inkomst för staten.

Det är bara att acceptera att det är spelets regler just nu.
Det är enklast så.
Låt oss se det positivt istället.
Låt oss se dessa böter som en fartavgift.
Du betalar lite mer för att få köra lite fortare.
Men inte alltid. Bara när du träffar polisen. Ibland vill de låna ditt körkort några månader.
Låt det vara okej.
Låt det vara värt det.

Det är svårt för juridiskt kunniga att övertyga mig och dig om fortkörningsböternas riktighet.

Att köra fort gör ju ingen skada i sig.
Skadan kommer vid någon form av olycka. Ändå är det fortkörningen som bestraffas.

Ökad risk.

Med statistik kan man visa precis vad man vill.

Det går förstås att visa att det skulle sparas x antal liv om alla köra 10 km/h långsammare. Men det man vill åstadkomma med det är att skötsamma invånare, som du och jag, kör långsammare. Fast problemet är de oansvarfullas framfart, onyktra, kriminella och andra osäkra element. Och det är väl knappast så att de låter ett sådant budskap nå dem.

Det går även att visa med statistik att om du eliminerar alla kända risker, så som
Onykterhet
Drogpåverkan
Trötthet
Distraktion, av mobil, radio, medpassagerare, barn, djur mm i bilen
Obesiktad eller tekniska brister
Dåliga däck
Motsol
Kraftigt regn och stående vatten med risk för vattenplaning
Blixthalka, oplogad eller snö- eller isbelagd väg
så blir det statistiskt omöjligt att förolyckas oavsett hastighet.

Tyckte du att det var en lång lista?
Läs den igen.
Nog uppfyller du det mesta per automatik?!

Kort och gott, med en bil i gott skick, med bra däck i bra väglag, där du som förare är pigg och nykter och inte har tankarna på annat håll än bilkörningen, så har inte hastigheten någon statistisk relevans för olycksrisken!

Tag ansvar för din körning
Var beredd att ta konsekvenserna
Njut av din bil

Läs gärna ”The Art of Speeding” och kom ihåg att framförande fordon över gällande hastighetsbegränsning är ett lagbrott.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s