Volkswagen och Autostadt, en dag räcker inte

Smile - du bist am Volkswaganwerk und Autostadt!

Smile – du bist am Volkswaganwerk und Autostadt!

Das Auto.
Sug på den.
Det är självförtroende.

Volkswagen har byggt en stor anläggning för att promota koncernens alla märken och berätta bilens historia i stort och sin egen i synnerhet. Denna skapelse kallas Autostadt och ligger invid huvudfabriken i Wolfsburg.

Glastorn med nya bilar och bakom en av skorstenarna på fabriken som bygger dem

Glastorn med nya bilar och bakom en av skorstenarna på fabriken som bygger dem

En drömsk värld i realiteten. Tysk perfektion ända ned i gräsrötterna

En drömsk värld i realiteten. Tysk perfektion ända ned i gräsrötterna

Solen gassar och det är en bit att gå bara till entrén. Och huvudbyggnaden inrymmer aktiviteter för alla åldrar. Läs: det går att parkera barn här om man vill.

Alltid är en manifestation av tysk perfektion, allt från gräsmattor och plattläggning, till vattenskådespel och bilutställningar.

Audi fanns förstås representerat som VAG-märke, med några av sina finaste bilar, närmast en R8 V10, bakom den en RS6 och slutligen en eldriven sak.

Audi fanns förstås representerat som VAG-märke, med några av sina finaste bilar, närmast en R8 V10, bakom den en RS6 och slutligen en eldriven sak.

Utställningar.

I plural.

Varje VAG-märke har ett eget hus, och där vissa av de senaste bilarna visas. I tillägg till det så hos Lamborghini, bjöds det på en ljus och ljudshow, Porsche visade sin historia, Audi exemplifierade Försprång genom Teknik mm. Dessa känns lite… överflödiga, lite tunna.

För det intressantaste är själva museet. Där berättas bilhistoria och flera viktiga milstolpar finns utställda och berättade om, trots att det inte är koncernens bilar.

Volkwagenmuseum var så mycket mer än bara deras tidiga, luftkylda historia. Men just nu är självförtroendet lika stort som denna VW Buss VW-märke!

Volkwagenmuseum var så mycket mer än bara deras tidiga, luftkylda historia. Men just nu är självförtroendet lika stort som denna VW Buss VW-märke!

Cadillact Convertible -59 har en design som speglade samtidens fascination för rymdraketer

Cadillact Convertible -59 har en design som speglade samtidens fascination för rymdraketer

Tex står en stor Cadillac ’59 utställd medan de beskriver hur bilens design reflekterar av samtidens ideal. Och en Citroën får plats när det berättas om aerodynamikens intåg i bildesignen.

Det fanns även någon Ford, någon Lancia och allehanda milstolpar från bilhistorien uppvisade och berättade om.

För oss motorgourméer är det extra härligt att många av historiens speciella motorer plockats ur bilarna och ställs ut bredvid.

Både klassiska stolpar inom motorhistorien, liksom stolpskott och läckra sidospår.

Något alldeles i hästväg är förstås den W18 som satt i den första Bugatti-showbilen som Volkswagen byggde, året var 1998 och man hade nyligen köp varumärket Bugatti.

Volkswagens första Bugatti och dessa W18-motor med tre cylinderbankar. Stenhård

Volkswagens första Bugatti och dessa W18-motor med tre cylinderbankar. Stenhård

Motorn med sina tre cylinderbankar var uppbyggd av konventionell och befintlig teknik – motorn består tex av sex stycken trecylindriga enlitersmotorer som såldes styckevis monterade i Volkswagen Lupo.

Och W18-motorn är mycket riktigt på 6-liter. Effekt? 555 hästkrafter. Biffigt år 1998, när Audi S6 plus med 326 hästar var det tyngsta koncernen hade att erbjuda.

Audis första bil i aluminium och första bil att få W12 i serieproduktion

Audis första bil i aluminium och första bil att få W12 i serieproduktion. Audi A8.

Samma motor byggdes även i en 12-cylindrig version och den testades flitigt i Audi Avus (se bild här), i ett försök att få fram en 12-cylindrig motor till Audi A8 och kommande Volkswagen Phaeton.

Den W12-motorn hade problem med kylning på mittraden av cylindrar varför VW arbetade vidare med en version med två VR6:or i V-formation med gemensam vevaxel. Det som idag säljs som W12 i koncernens bilar.

Den W12-motorn provades ut i en sportvagn som kallades Volkswagen Nardo, med vilken man åkte världen runt och satte hastighetsrekord på många räserbanor.

Volkswagen Nardo blev aldrig serieproducerad, utan var en reklampelare för det nya VW som Ferdinand Piech byggde upp. Och en testbänk för den nya W12-motorn.

Volkswagen Nardo blev aldrig serieproducerad, utan var en reklampelare för det nya VW som Ferdinand Piech byggde upp. Och en testbänk för den nya W12-motorn.

En bil som var byggd av folket för räserbanorna men byggt till det vanliga Folket, var Porsche Carrera GT.

Porsche, som fabrik, tävlar så gott som alltid och en av storsatsningarna är på LeMans 24-timmars. Men så ett år i början av 00-talet fick man för sig att ta ett uppehåll. Och personalen, som normalt utvecklar tävlingsbilarna, fick i uppdrag att tillverka en sportbil för gatan.

Den skulle byggas bara i 1500 exemplar och vara en image- och varumärkes-byggare. En reklampelare för Porsche, helt enkelt.

Resultatet blev Porsche Carrera GT. Och trots det snarlika namnet har den ingenting gemensamt med Porsche 911 Carrera. Förutom att båda är Porschar, förstås. Teknik och material i Carrera GT är idel tagit från racingvärlden.

Tänk att det är tio år sedan redan - Porsche Carrera GT med en skönsjungande V10

Tänk att det är tio år sedan redan – Porsche Carrera GT med en skönsjungande V10

Och visst var den både snabb och underbar. Det sägs att trots bilens kompetens, var det en bil som enkomt kunde köpas för dess hjärta, alltså motorn. Ljudet av dess V10:a lär framkalla gåshud av välbehag hos de mest luttrade motorgormeer.

Den enda missen med Porsche Carrera GT var inte bilen i sig, utan tajmingen. För runt 2003 härjade även en annan limited edition-bil, nämligen Ferrari Enzo, som var minst lika uppseendeväckande som Carrera GT, men snabbare…

Den skönsjungande V10:an till Porsche Carrera GT urlyft för allmän åskådan.

Den skönsjungande V10:an till Porsche Carrera GT urlyft för allmän åskådan.

Nästa drömbil hittade vi bredvid, nämligen en illröd Lamborghini Countach av de första årgångarna. Countach som tillverkades i nästan 20 år, men trots det inte kom upp i mer än dryga 2000 exemplar.

Lamborghini Countach var aldrig någon VAG-bil men idag tillhör Lamborghini VAG

Lamborghini Countach var aldrig någon VAG-bil men idag tillhör Lamborghini VAG och passar in på vilken bilutställning som helst.

Även om man läst åtskilliga reportage om Lamborghini Countach, kan alla dess tekniska mått och haft planscher av den på väggen och sett den i många filmer, så är det inte förrän man står bredvid den som man förstår hur låg den är. Och hur knepigt det måste vara att sig in i den. Och hur lite man ser ut ut den!

V12:an tillhörande den röda Countachen. Ingen elektronisk styrning här så långt ögat kan nå.

V12:an tillhörande den röda Countachen. Ingen elektronisk styrning här så långt ögat kan nå.

Men tillbaka till Bugattin med W18, som också den fanns utställd, liksom den gamla Bugattin den hämtat formspråket från. Otroligt aggressiv design, med ”ryggraden” som stod upp över hela bilens mittlinje.

Visst syns det vilken bil som stod mall för Volkswagen när man designade sin första Bugatti. Men detta original är avsevärt med uppseendeväckande, det ser rent ond ut!

Visst syns det vilken bil som stod mall för Volkswagen när man designade sin första Bugatti. Men detta original är avsevärt med uppseendeväckande, det ser rent ond ut!

Dagens Bugatti-modell fanns också utställd. Den som kan titulera sig världens snabbaste serieproducerade bil. Bara en W16, men laddad med 4 turboaggregat.

Dagens Bugatti-modell fanns också utställd. Den som kan titulera sig världens snabbaste serieproducerade bil. Bara en W16, men laddad med 4 turboaggregat.

Motorporr - W16-motorn visas så där lagom, lockande, frestande...

Motorporr – W16-motorn visas så där lagom, lockande, frestande…

Volkswagenmuseet var inte nedlusat med 100-tals varianter av VW typ I. Det hade jag nästan förväntar mig. Och saknade. Och bristen på de luftkylda bilarna förvånade mig. Eller så missade jag dem i någon vrå.

Några luftkylda bilar fanns det dock, och kanske var Typ IV-Varianten läckrast. Eller var det den så tidstypiska färgen som gjorde den så oemotståndlig?

Men även en helt original och tidig Golf GTI berör – tänk, de bilar man själv körde och älskade, står på museum…

Golf GTI MK1 - rå, oförfalskad körglädje. Årgången var 1977

Golf GTI MK1 – rå, oförfalskad körglädje. Årgången var 1977

I andra ändan av Autostadt fanns ännu em restaurang tillsammans med flera av dagens vanliga VW-modeller. I samma hus fanns även utlämnandet av nya VW, till kunder som vill hämta sin bil vid fabriken.

en alldelens ny Scirocco GTS fanns att skåda i Volkswagens nybilshall, plus en massa andra Folkvagnar som finns i dagens produktkatalog. En butik fanns det här också, som sålde allt du kan behöva med VW-logga på. Synnerligen dyrt var det dessutom.

en alldelens ny Scirocco GTS fanns att skåda i Volkswagens nybilshall, plus en massa andra Folkvagnar som finns i dagens produktkatalog. En butik fanns det här också, som sålde allt du kan behöva med VW-logga på. Synnerligen dyrt var det dessutom.

Vägen till "garagen" för nya bilar som väntar på leverans till sina första ägare

Vägen till ”garagen” för nya bilar som väntar på leverans till sina första ägare

De nya bilarna förvaras i två glastorn, där de automatiskt parkeras och sedan hämtas.

Det ena tornet kan man köpa sig en hisnande visning av. Då får man åka på en likadan plattform som hämtar och lämnar bilarna på alla våningarna. Lång kö – boka i god tid = när du köper entrén.

Det finns ännu mer upplevelser att handla – en miniatyrstad att köra små elbilar i för barnen och en offroad-bana för vuxna att köra Touareg, Tiguan och Amarok i.

Miniatyrstaden för de barn som tagit "körkort" inne i huvudbyggnaden. Små, eldrivna el-Beetle och el-911 fanns det att tillgå. I bakgrunden, själva verket med biltillverkningen

Miniatyrstaden för de barn som tagit ”körkort” inne i huvudbyggnaden. Små, eldrivna el-Beetle och el-911 fanns det att tillgå. I bakgrunden, själva verket med biltillverkningen

Eller varför inte gå på guidad tur i själva verket och se biltillverkningen?

Värt ett besök?
You bet!
Värt ett besök till?
You bet!

Men nu är det dags att rikta kylaren mot Sverige och styrkt av dagens upplevelse är ambitionen att köra hela vägen utan flera övernattningar.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s