Autobahn så långt det är möjligt!

Vi lämnade Wolfburg (läs här) efter att ha fyllt upp Golfen med Aral-diesel och oss själv på Burger King.

Sista Aral-besöket för denna gång. Full tank i golfen

Sista Aral-besöket för denna gång. Full tank i golfen

Volkswagenwerk sett från järnvägsstationen

Volkswagenwerk sett från järnvägsstationen

På vägen från Wolfburg envisades Navigatorn med att leda oss på B-vägar, så det var bara att ge upp, när man vill hålla sig på Autobahn. Men det gjorde att vi kom rätt nära ett kolkraftverk. Kraftverk är mäktiga anläggningar!

Ett mindre kolkraftverk utanför Wolfsburg, men skorstenen är imponerande!

Ett mindre kolkraftverk utanför Wolfsburg, men skorstenen är imponerande!

Autobahn är ofta tungt trafikerad och bara disciplin och hög fart gör att så många kan färdas på samma sträcka samtidigt.

Autobahn A1 norrut. Notera skyltarna att hastighetsbegränsning upphör - fri fart!

Autobahn A1 norrut. Notera skyltarna att hastighetsbegränsning upphör – fri fart!

Denna gång undvek vi den dyra och tråkiga färjan Rödby-Puttgarden (här) och valde att njuta på Autobahn så länge som möjligt. Mot Flensburg, således.

Men marginalerna är små och det kan räcka med ett haveri för att det ska ta stopp i alla filer – Stau är beteckningen på det hemska fenomenet.

Navigatorn tjatade titt som tätt om Stau-gefahr (fara för Stau) utan att vi drabbades. Men plötsligt satt vi där!

Stau och nära stillestånd på Autobahn. Vi klarade oss nästa hela resan alltså, innan vi drabbades och detta gick ganska fort att ta sig igenom i ärlighetens namn

Stau och nära stillestånd på Autobahn. Vi klarade oss nästa hela resan alltså, innan vi drabbades och detta gick ganska fort att ta sig igenom i ärlighetens namn

Och allt man kan göra är att titta på bilarna runt ikring, eller varför inte på själva Autobahn!

Autobahn, ett stycke betongplattor i  enkelt mönster

Autobahn, ett stycke betongplattor i enkelt mönster

Orsaken denna gång var amerikanskt skräp – en norskregistrerad Corvette hade brutit ihop och blockerade vänsterfilen.

Trasig amerikansk sportbil satte stopp för hundratals, kanske tusentals, andra bilisters fria framfart

Trasig amerikansk sportbil satte stopp för hundratals, kanske tusentals, andra bilisters fria framfart

När vi passerat haveristen, så släppte Staun och det var full fart igen.

Vi passerade Hamburg - tung hamnmiljö

Vi passerade Hamburg – tung hamnmiljö

När danska gränsen närmade sig gjorde vi ett depåstopp hos Tamoil för te och diesel. Pga kronkursen är det billigare att tanka i Tysklans än i Danmark och Sverige.

Tamoil finns i många Europeiska länder, här nära den dansk-tyska-gränsen

Tamoil finns i många Europeiska länder, här nära den dansk-tyska-gränsen

Tamoils bränslen

Tamoils bränslen

Tamoil

Tamoil

Bränslepriserna i Tyskland är lägre än de i Sverige, mycket tackvare valutakurserna

Bränslepriserna i Tyskland är lägre än de i Sverige, mycket tackvare valutakurserna

På väg ut på Autobahn från macken möttes vi av symbolen för frihet – skylten för Fri fart. Ut i natten för fulla spjäll! Läs gärna om the Art of Speeding.

Fri fart direkt vid utfarten från macken

Fri fart direkt vid utfarten från macken

Övergången från Schleswig i norra Tyskland till Danmark är odramatisk. Mycket för att Autobahn i praktiken fortsätter eftersom Danmark var en del av Tredje Riket ett tag och därmed begåvades med Autobahn (läs även om inresan i Frankrike i gamla tyska områden).

Te in - te ut. Kisspaus utmed Autobahn.

Te in – te ut. Kisspaus utmed Autobahn.

Under Stora Bält

Under Stora Bält

På väg upp på Öresundsbron

På väg upp på Öresundsbron

Genom tunneln och över bron i regnet och natten. Hemmamark. Men oj så oländigt det är här hemma på E4:an. Ojämn beläggning, hjulspår med stående vatten, skarvar och lagningar… det är markant skillnad mot de tyska motorvägarna. Ja faktiskt så var alla andra motorvägar vi åkt på i Europa betydligt bättre än de svenska.

I gryningen var vi hemma och trippen stannade på 12 dagar och 692 mil.

Bränsleförbrukningen stannade på måttliga 0,59 L/mil. Läs gärna mer om Golfens brister och förtjänster här och här.

Kvar var att få tillbaka 3000 kr från hotellet i Barcelona (här) sedan de dubbeldebiterat oss. Samt att strida med Europcar som debiterade oss extra med 76kr för 4 liter diesel, trots att vi lämnade bilen fulltankad (och den tankades full 50 meter från avlämningsplatsen).

Äventyret var över för denna gång. Tack för att du följt serien av inlägg. Resan började här
och gick genom Sverige, Danmark, Västtyskland, Frankrike, Spanien, Frankrike igen (suck), Monaco, Italien, Österrike, Tyskland, Danmark och så var vi hemma igen.

Men det skulle inte dröja så länge till nästa. Fortsättning följer inom kort här på Absolutman.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Autobahn så långt det är möjligt!

  1. DonDoc skriver:

    Det ska nu tilläggas att Europcar erkänt sitt fel och på ett bra sätt kompenserat mig för det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s