Golf VII TDI som semesterbil del III – DSG och Bluetooth

Golfen vi hade på semestern genom Europa (här) var en trivsam semesterkamrat.

Golfens bakljus

Golfens bakljus

Hur är det då med DSG:n? Manuell, självväxlande låda. Jo, den är bra. Mycket trevlig faktiskt.

landsvägen trollar den (skenbart) fram lite mer effekt jämfört med en vanlig manuell låda, genom att den är flitigare på att växla ned än man själv är.

Men det är förstås i stadskörning som DSG kommer till sin verkliga rätt. Du slipper växla och slira på kopplingen.

Pricken över j kommer i form av känsligheten som växellådan begåvats med och om du har en lika känslig gasfot kan du styra den med foten enkomt:

Bromsar du in och stannar, tex vid rödljus, så kan du trycka till normalt på bromspedalen och start/stopp-funktionen stänger av bilen. Inget konstigt i det.

Med bara en dutt på gaspedalen så startar sedan motorn, medan bilen står till med hjälp av den elektriska handbromsens autohold. Du behöver inte hålla den med bromspedalen alltså. Lämpligt tex när det slår om till gult, är det bara att ge gas när det blir grönt och handbromsen lossar automatiskt.

Vill du hålla motorn igång medan du står still, så går det bra det med – du bromsar in och undviker att trycka till på bromspedalen när du stannat. Då fortsätter motorn på tomgång.

Läckert att den är så finkänslig!

Golf VII - en bil utan brister men med många förtjänster

Golf VII – en bil utan brister men med många förtjänster

Växling i manuellt läge är dock i princip meningslös. Möjligen kan det vara av intresse att peta i en lägre växel för att motorbromsa (som här), men annars fyller den funktionen ingen mening.

Om manuella växlingen varit lite mer distinkt, att sliret tagits bort, att det känts lite mer som BMW smg-låda, som i sport+-läge smäller i växlarna, ja då hade det varit trevligt.

En helt annan trevlig funktion var att det inte bara var musikspelaren från telefonen som var ansluten till Golfen via blåtand, utan även själva telefonen. Ja, den där man kan prata i.

Så när det ringde kunde man välja att låta samtalet gå via telefonen, headset eller bilen. Valde jag bilen talade jag helt vanligt rakt ut i kupén och den på andra änden av tråden talade ut genom bilens högtalare. Och det fungerade perfekt. Fick vilket headset som helst att verka klumpigt i jämförelse.

Läs även om Golfens förtjänster och baksidor i del 1 och del 2

Panel i Golfen

Instrumentpanel i Golfen

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s