Plötsligt händer det – en Scirocco vaknar till liv

Fiona återvänder garaget efter en lyckad provkörning

Fiona återvänder garaget efter en lyckad provkörning

Varför behåller man en gammal bil som man inte använder?

Den står där, tar upp plats, kostar lite pengar och ger dig dåligt samvete för att du inte tar hand om den.

Den kanske står där för att den göder din dröm.
Håller den vid liv.
Du har fortfarande möjligheten.

I mitt garage står Fiona, en Volkswagen Scirocco GTI . Jag köpte henne som reservdelsbil för si så där tio år sedan, i princip osedd, men bilen var lite för bra för att offras till reservdelsförrådet.

Och efter lite reparationer besiktades hon in och var min bruksbil under stora delar av 2008, vilket inte minst innebar 90 mils veckopendlande.

Hösten satte stopp för hennes framfart – i fukten och råheten slog jag på fläkt och fullbelysning, varvid allt slocknade. Jag vände hem och tog tåget. Fiona ställdes av med befarat gravt elfel.

Hon gömdes undan i en lada och hämtades 3,5 år senare (läs om det här)
– tiden flyger!

Det befarade grava elfelet berodde på min sporadiska anslutning av jordkabeln till batteriet: då minuspolen var lite för liten till polskon kilade jag fast änden på minuskabeln mellan pol och polsko… Lägg till lite ärg… det får lov att anses som ett smärre under att det någonsin fungerade… (här).

Nytt batteri och ny anslutning till minuspolen (ja, till båda för säkerhets skull) så har det inte varit några problem med strömmen i bilen – jordfel kan beskyllas för de flesta skumma fel.

Fiona fick stå ytterligare ett år hos min tålmodige far, där hon fick sina coilovers monterade (fram och bak) innan hon trailades hem (här) och slutligen fick både golv, tak och väggar om sig.

I garaget ställdes hjulvinklar och fjäderbenen efterdrogs. Det blev ju som en ny bil!

20131015-175656.jpg Bilden: vänstersidans camberställbult. Så rostig att den excentriska brickan glappar ett kvarts varv. Men VAG har inga nya att sälja, så det blir till att leta begagnat.

Stillestånd har sin inverkan på bilar, och även om hon startar snällt, så var det åter lite si och så med elen.

Ett eftermonterat relä till signalhornet hade gett upp och fick bytas. Samtidigt passade jag på att skruva fast det, så det inte hängde och dinglade i kablarna, som sin föregångare.

Höger framblinkers fungerade inte – ny jordning löste det.

Höger halvljus ville inte, det kom ingen ström dit, så jag drog kabel till nytt relä och matade styrström till det från vänster halvljus. Funkar fint och ny lyser allt som det ska!

En lös vippströmbrytare i kupén monterades i instrumentpanelen sedan kablarna dragits bakom konsolen. Jag överraskade mig själv med denna noggrannhet!

20131015-180431.jpg

20131015-180443.jpg
20131015-180452.jpg
Kabeln guidas bakom konsolen med en gammal batterikabel och lite eltejp, innan vippkontakten fästes i ett originalställe för knappar och kontakter.

Så var det dags att se om allt fungerade på riktigt, om bromsarna tog bra och jämnt och allt.

Och visst gjorde det det!
Nu återstår bara lite nya däck istället för detta 1900-tals-gummi hon står på, innan besiktning.

Mer om Fiona här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

