Fortkörarens guide

Det kommer debatteras om trafiksäkerhet och argumenteras med statistik som underlag, så länge som det finns bilism.

Och så länge som det finns bilism kommer det att finnas fartsyndare.

Det är nu över 20 år sedan jag styrde ut i vänsterfilen och hittills har överlevt. Faktum är att jag kommit ut utan en skråma på varken mig eller bilen.

Skråmorna och olyckorna har istället skett inne i städer genom att andra placerat sin bil där jag redan stod. Men det var inte det vi skulle tala om. Utan om hur du överlever vänsterfilen.

Mer fart innebär större konsekvenser om något händer. Därför ska du se till att ingenting händer. Det är ditt ansvar. Se det inte som en börda, utan väx med uppgiften!

Ju fortare det går, desto mindre blir marginalerna. Öka därför marginalerna på alla andra håll, där det är möjligt.

Låt oss börja med förlängningen av din kropp och din partner in crime – bilen:

däcken, se till att de är nya och bra. De är din enda kontakt med moder Jord. Skillnaden mellan ett nytt kvalitetsdäck och ett slitet budgetdäck kan inte nog förklaras, i stoppsträcka och på styrrespons etc
Se även till att du har rätt däcktryck, så det inte drar snett eller än värre, blir däcksexplosion.

bromsar, de ska bromsa bra och framför allt jämt, de ska tåla upprepade inbromsningar utan att bli dåliga. Och det är en sak att bromsarna duger att mjukt stanna bilen utanför Ica, men de ska ta jämnt och bra även när du i panik skickar bromspedalen i botten. Luft i systemet, rost på skivor, kärvande kolvar kan göra att bromsarna tar ojämnt och då riskerar du att göra en piruett.

sikten. Det är bra att se var du kör. Det är bra att andra ser dig. Se till att vindrutan inte är full i bläster och stenskott, att vindrutetorkarna torkar och inte smetar ut, att spolarvätska finns och kan spolas, samt att alla lampor lyser på bilen.

chassiet – inga glappa bussningar eller leder, inga slitna stötdämpare eller mjuka fjädrar, framvagn som har rätt inställning

oljor – mest för din bils skull, så den kan partna dig flera gånger. När du belastar maskineriet hårt ställer det höga krav på smörjningen. Bra och bytts oljor är livsviktigt för bilen.

Fortkörning på riktigt - Autobahn A95 i riktning München. Fri fart!

Fortkörning på riktigt – Autobahn A95 i riktning München. Fri fart!

Nu har vi optimerat oddsen på hårdvarusidan, låt oss ägna en tanke på vad vi kan göra mer för att överleva vänsterfilen.

blicken långt fram, se allt som kan hända långt innan det händer

kör mjukt, inga hastiga rattrörelser

minska inte farten inne i kurvan. Du ska inte ha högre fart in i kurvan än att du kan accelerera dig genom den. Eller åtminstone hålla konstant fart. Om du måste släppa av, eller Gud förbjude bromsa, förskjuts vikten i bilen framåt – så kallad lastväxlind – och bakvagnen blir lätt. Det inre hjulet får allra minst tryck på sig och detta kan leda till sladd. Det hände flera Audi TT av första årsmodellen, som körde av vägen totalt när det hände i hög hastighet. Modellen byggdes om i chassiet och den lilla ankstjärt på aktern tillkom för att öka marktrycket på bakvagnen.
Detta gäller i synnerhet i långa, svepande höghastighetskurvor.

– Utgå från att ingen ser dig och att ingen gör något för att hjälpa dig fram

– utgå från att alla andra kör som idioter och ha därför marginaler till dem, framåt som i sidled, och var beredd på andras oväntade manövrar.

– kör om med stora marginaler och passera snabbt.

var tydlig. Placera bilen så det syns vad du avser att göra. Använd blinkers och ljustuta.
En kort blinkning med ljustutan innebär en vänlig förfrågan om att lämna fri väg. En lång blinkning innebär en brysk anmodan om att lämna fri väg och reserveras för de som verkligen vägrar flytta sig till högerfilen.

– var fokuserad på din körning. Kaffedrickande, tal med medpassagerare eller i telefon, radiolyssnande mm tar ditt fokus från körningen. Undvik det.

– du är förstås utvilad, nykter och nyrakad också.

Och du, glöm inte att titta i backspegel. Det finns alltid snabbare trafik.
Nästa bil bakom dig kan vara jag.

Läs mer i Myter & Fakta om fortkörning

Läs även The art of speeding

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s