Nu hämtas det sista beredskapsångloket!

Det Kalla Kriget och hotet från Ryssland fick Sverige att en gång i tiden ha världens tredje starkaste flygvapen och på alla möjliga sätt bereda sig på ett anfall från öst.

Som en del i detta maskineri sparades hundratals ånglok i beredskap, för att kunna hålla transporterna igång i händelse av krig. Elförsörjningen (som elloken är kraftigt beroende av) är sårbar.

Ångloken ställdes av när ellok och diesellok tog över vid SJ. De rustades och ställdes startklara, uppkopplade och kolade, i beredskapsförråd, utspridda i hela vårt land, främst i norr.

Denna beredskap avvecklades samtidigt som Sovjetunionen avvecklades och många av de ångloken är de lok som järnvägsföreningar runt om i Sverige använder idag.

Ända fram tills nu finns ånglok kvar ute i skogarna, men metalltjuvarnas hot gjorde att Sveriges Järnvägsmuseum hämtade de sista B-loken för bara några veckor sedan (här).

Och idag påbörjas den sista expeditionen för att hämta det sista E2-loket. Det är ett samarbete mellan BJs och LJM och du följer expeditionen här på Absolutman! Klicka här för att börja äventyret

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s