Expeditionen nådde Gävle på kvällen och växlades ned till Järnvägsmuseum.
Lagren var ljumna och alldeles perfekta på ångloket. De smordes och inget av lagren hade dragit något överdrivet med olja.
Resterande två luftslangar byttes för att gårdagens missöde inte skulle hända igen. Ett bromsrör pyste och läckte lite, men inte mer än att det var bättre att lämna den orörd, än att riskera att ha sönder det, med behovet av omfattande reparation.
Kompressorerna i Ma 403 kontrollerades med avseende på oljenivå, eftersom de fått jobba och kommer att få jobba mycket med att fylla tryckluft i bromsarna.
Klätterväxeln lämnades tillbaka till Järnvägsmuseum tillsammans med den vagn vi hittade i lokhuset i Hofors.
Och sedan lastades en museal O-vagn med anor från BJ.
Precis som BJs och Trafikverket gemensamt planterade ett nytt skyddshelgon i skepnaden av en gran utmed nya dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan tidigare, så gjorde man ny gemensam sak och satte ytterligare en ättling till original-granen, på Järnvägsmuseums område.
Vi lämnade Gävle något sent, efter att Ma-loket löst ut i B-hytten med första smörjstoppet sedan i Hofors
Ånglokets lager verkar alltjämt bra, måttlig oljeförbrukning och ingen värme. Vi höjer därmed hastigheten mot Grängesberg.
Håll utkik för kommande inlägg med fler bilder från dagen!