Hoforsexpeditionen 5,1 – ångloket kläs av och besiktas

E2 1184 mitt på "Vändskivan" under sitt plasttäcke

E2 1184 mitt på ”Vändskivan” under sitt plasttäcke

Vagnen och ångloket smyger långsamt fram över klätterväxeln

Vagnen och ångloket smyger långsamt fram över klätterväxeln

Det sista beredskapsångloket hade nu tagits ut. E2 1184 skådade den starka höstsolen, men såg ännu ut som ett spöke, under konserveringsplasten, där hon stod på det som en gång varit en vändskiva. Endast kransen av granitblock fanns kvar.

Plasten plockades av och slangarna till torrluftaggregatet drogs ur ångpannan. Det påminde lite om hur intubationsslangarna tas bort från en patient på uppvakningen.

Plasten dras av....

Plasten dras av….

Vi underbar syn, ett kolsvart ånglok, orört efter alla dessa år!

Låt oss ta en titt inne i hytten!

Tectylen flagnar från taket, men trädetaljerna är hela och fina.

Hytten på E2 1184, tectylad på in och utsida för decennier sedan. Annars hade den knappast funnits kvar idag. Reglage och mätare har demonterats och skyddas. Annars hade den knappast funnits kvar idag.

Hytten på E2 1184, tectylad på in och utsida för decennier sedan. Annars hade den knappast funnits kvar idag. Reglage och mätare har demonterats och skyddas. Annars hade den knappast funnits kvar idag.

Beredskapsloken stod färdiga, kompletta, uppkopplade och klara för driftsättning, men det gällde bara under Kalla kriget.

E2 1184 har kopplats ned i modern tid för att kunna hämtas med annat tåg. Och allt begärligt har skruvats loss och räddats undan samlare och metalltjuvar. Därför gapade ångpannan i hytten tom på mätare och kranar. Dessa fanns i säkert förvar på lastpall i Gävle.

Vi tittade in i fyrboxen som vid denna första inspektion såg mycket bra ut. Helt och fint valt och inga synliga skador.

Fyrboxen på E2 1184

Fyrboxen på E2 1184

Hjullastaren kopplades loss och tog plats bakom ångloket, för att långsamt skjuta vagnen och loket över klätterväxeln och ut på linjen.

E2 1184 skjuts förskiltigt framåt av hjullastaren, fram mot klätterväxeln

E2 1184 skjuts förskiltigt framåt av hjullastaren, fram mot klätterväxeln

Vagnen och ångloket smyger långsamt fram över klätterväxeln

Vagnen och ångloket smyger långsamt fram över klätterväxeln

Det är lite spänt och nervöst när stålet knirrar och plankorna under klätterväxeln knakar. Loket lutar betänkligt, även om det känns värre än det är.

mitt på klätterväxeln

mitt på klätterväxeln

mitt på klätterväxeln

mitt på klätterväxeln


Snart över...

Snart över…

Men allt går bra och med en sista liten knuff, så rullar ångloket och vagnen ned från klätterväxeln och ut på spåret, för att stoppas av våra vagnar där.

E2 1184 säkert ute på linjen

E2 1184 säkert ute på linjen


Nu är det dags att smörja och besikta

Videoklipp när ångloket går över klätterväxeln

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s