Hoforsexpeditionen 6,1 – det sista beredskapsloket görs klart för avfärd

E2 1184 står på linjen.

E2 1184 har lämnat sitt tillhåll i Hofors lokhus och står här på Hofors station

E2 1184 har lämnat sitt tillhåll i Hofors lokhus och står här på Hofors station

Lokhuset fylldes med modernare lok att gömmas undan för framtidens människor att upptäcka.
Klätterväxeln demonterades och lastades på sin vagn.

Det sista beredskapsångloket skulle nu besiktas för att få och kunna gå med i tåget.

Kopplen kontrollerades.
Hjulen med flänsarna mättes i tur och ordning innan vår besiktningsman gav klartecken.
Drivningen till smörjpumpen demonterades.

Lennart demonterar smörjpumpen som inte ska pumpa under transport, då maskineriet står stilla

Lennart demonterar smörjpumpen som inte ska pumpa under transport, då maskineriet står stilla

Hornblock, fjärdring och allt som rör sig smordes med prima maskinolja.

Smörjning av E2 1184

Smörjning av E2 1184

Ännu ett godståg dundrade förbi på spåret intill, här ett fliståg anfört av Green Cargo Rd2 1083

Ännu ett godståg dundrade förbi på spåret intill, här ett fliståg anfört av Green Cargo Rd2 1083

Smörjkopparna till koppelstängerna förväntades vara snustorra eller i sämsta fall fulla i vatten. Oljan brukar rinna ur dem efter så långt stillestånd.

Men till vår förvåning var det gott om olja i dessa! Och inget vatten heller.

Så kastade vi oss in under loket, för att ta ned underboxarna, som smörjer axlarnas lager, de så kallade storlagren.

Underboxen till en av drivaxlarnas storlager

Underboxen till en av drivaxlarnas storlager

Underboxarna plockades ned en efter en och även om det fanns lite vatten i vissa, hade de rätt mycket olja kvar i sig. Nästan som om någon gjort detta jobb i modern tid före oss…

Så det blev mest att kontrollera, ”lurva till” dynan, montera ihop och fylla på med olja.

Rostern i fyrboxen, sedd från lokets undersida

Rostern i fyrboxen, sedd från lokets undersida

Vevaxeln. E2 1184 är nedkopplat, vevstakarna är borttagna och loket kan gå i transport.

Vevaxeln. E2 1184 är nedkopplat, vevstakarna är borttagna och loket kan gå i transport.

E2 1184, heltectylad

E2 1184, heltectylad

Spindelväv på E2 1184

Spindelväv på E2 1184

E2 1184 var klar för avfärd!

E2 1184 på Hofors station med ett trevligt tågset - Qbo-vagnen för transport av lok och vagnar, samt BJ F3 (ex NSB resgodsvagn)

E2 1184 på Hofors station med ett trevligt tågset – Qbo-vagnen för transport av lok och vagnar, samt BJ F3 (ex NSB resgodsvagn)

Men inte vi, det var hög tid för lunch.

Lyxen vi begåvats med är egen restaurangvagn och egen kock. Fantastiskt!

Ma 403 må inte vara ämnad eller ens lämplig för växlingstjänst, men nog fick hon ihop tågsettet innan hon ställde sig längst fram och tog de dryga 500 tonnen i kroken. Ingen utmaning för en Ma.

Ma 403 växlar ihop tågsettet i Hofors

Ma 403 växlar ihop tågsettet i Hofors

Fortsättning följer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s