Hoforsexpeditionen 10 – mer lok i Gävle

En O-vagn med härstamning från Göteborg-Borås-Järnväg skulle vi ha med oss, så den lastades på enklast vis på vår Qbo-vagn och kedjades fast.

Lastning av litt O på litt Qbo

Lastning av litt O på litt Qbo

Lastning av litt O på litt Qbo

Lastning av litt O på litt Qbo

Lastning av litt O på litt Qbo

Lastning av litt O på litt Qbo

Men vi var många BJs:are som istället dreglade och suktade efter den maskin som stod på spåret bredvid – BJ H3 84.

BJ H3 84, nedkopplad och med destination Falun

BJ H3 84, nedkopplad och med destination Falun

H3-loken som lite grovt sagt kan sägas vara privatbanornas B-lok. En lyckad konstruktion, lämplig för allehanda trafik. Mig veterligen finns bara fyra H3-lok bevarade:
SDJ 17
DJ 10
BJ 84
SWB 56
SWB 58 (bild och text här)
HHJ 21 (bild och text här)

84:an är, som så många privatbanelok, högerkörd. Hytten är rymlig och trivsam.

Hytten på BJ 84

Hytten på BJ 84

H3-lok har innanförliggande cylindrar, något som ger mindre slitningar i loket och jämnare gång jämfört med B-loken, men samtidigt besvärligare att smörja och koppla ned.

Drivaxeln på BJ 84, lokets tredje axel. Nedkopplingen syns tydligt

Drivaxeln på BJ 84, lokets tredje axel. Nedkopplingen syns tydligt

På tal om B-lok… som av en händelse som B 1324 framför 84:an. Dessutom med treaxlig tender, så de båda loken låter sig jämföras.

B 1324 framför H3 84

B 1324 framför H3 84

B 1324 är totaltectylad och nyss uthämtad från beredskapsförrådet. Loket ska tillsammans med H3 84 till mfGDJ i Falun.

B 1324, härligt kolsvart

B 1324, härligt kolsvart

Låt oss ta en promenad bort till UGJ-stallet. Där utanför ruvade en flotta diesellok av olika littera. Tre T43 var de största.

T43 T30 och T43 209 utanför UGJ-stallet i Gälve

T43 T30 och T43 209 utanför UGJ-stallet i Gälve

Vi hade tur och fick halva (!) stallet öppnat och förevisat, med maskiner som T42 205, Pa 27 och E2 904 stallade. Just den 904:a som delade lokhus med E2 1184 i många år.

Utanför fanns allehanda reservdelar till ånglok som sparats från skrotade lok.

Vevaxel från E-maskin

Vevaxel från E-maskin

Vi fortsatte bort mot själva museet och utställningen. På vägen möttes vi av uppställda E 900 och B 1035, båda hyggliga maskiner, men i behov av omtubning. Och visst är väl en oombyggd E-maskin estetiskt mer tilltalande än en E2:a?!

E 900

E 900

B 1135 framför E 900

B 1135 framför E 900

Fortsättning följer och då går vi på museum!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s