Hoforsexpeditionen 11 – hemresa och Grängesberg igen

Hoforsexpeditionens tåg strax innan avgång från Sveriges Järnvägsmuseum

Hoforsexpeditionens tåg strax innan avgång från Sveriges Järnvägsmuseum

Resan hem skulle bli på precis hela, längsta BJ-sträckningen – från Gävle till Göteborg.

Starten från Järnvägsmuseum började med att Ma 403 löste ut i B-hytten och vi blev något sena.

Resan gick initialt i 50 km/h för att se hur ånglokets lager skötte sig. Redan i Hofors kunde vi konstatera, det som vi redan anade, att lagren är i gott skick.

De var lätt ljumna och förbrukade mycket måttligt med olja. Vi höjde farten med Ma 403 till 60 km/h.

Falun. Inget stopp för oss denna gång. Här sveper vi förbi mf GDJ och närmast en personvagn målad i BJ-färger: röd+laxrosa

Falun. Inget stopp för oss denna gång. Här sveper vi förbi mf GDJ och närmast en personvagn målad i BJ-färger: röd+laxrosa

Vi kunde även skippa ett smörjstopp och vips var vi två minuter före redan i Falun, medan mörkret föll.

Nu återstod bara, äta mat, umgås samt att med jämna mellanrum smörja koppelstängerna på E2 1184 under resan. Samt att hämta en C-tender på Grängesbergs malmbangård.

En C-tender kopplas till expeditionståget i mörkret på Grm

En C-tender kopplas till expeditionståget i mörkret på Grm

I beckmörker, som bara slogs sönder av några ficklampor, mötte vi upp GBBJ och kopplade på tendern sist i tåget.

För min del innebar det även avstigning från detta äventyr, eftersom bilen väntade på mig i Grängesberg.

Och medan Ma 403 dundrade vidare på den numera dåliga TGOJ-linjen (TGOJs gamla banpersonal vänder sig i graven om de visste hur illa deras bana omhändertagits) mot Ställdalen, passade jag på att få lite inside information om turbinlokens status och framtidsplaner.

Ma 403 under förarbyte och tågmöte i Ornäs

Ma 403 under förarbyte och tågmöte i Ornäs

Som bekant har ju samtliga M3t-lok stallats upp i Grängesberg igen, sedan Sveriges Järnvägsmuseum ”slängt ut” 72:an för några år sedan.

M3t 71, som driftsattes 1980 och har körts med av och till sedan dess har varmgång i storlagret på första drivaxeln, samt att det är dags att tuba om henne.

Att tuba om ett ångturbinlok är lite extra besvärligt, eftersom växellådan står framför pannan och omöjliggör att får in eller ut de nedersta tuberna. Alltså måste växellåda tas bort, alternativt kan pannan lyftas. Sannolikt är det senare det bättre alternativet.

M3t 72 har angetts som inkomplett, men färska uppgifter motsäger detta. Hennes problem är en skuren kugge i växellådan. Kanske ABB kan fixa det? Vill minnas att de hjälpte till med växellådan på 71:an tidigare.

M3t 73 bör vara driftklar, om nu inte tuberna rostat dän efter 60 års stillestånd. Växellådan rensas just nu från gamla oljerester och -avlagringar, så får vi se hur hon mår vad det lider.

Ma 403, E2 1184 och hela styrkan med BJs:are och LJM:are kom till Lärje utan missöden påföljande dag och äventyret var över.

Lite smolk i bägaren finns det dock dessvärre. Som nämnt i tidigare inlägg såg var loket oförskämt välsmort när vi tog ut det. Det var nedkopplat och tendern var tömd på allt gammalt beredskapskol. Varför, kan man börja undra.

Vidare gick det rykten om att SVJM först tänkt sig E2 1184, men valde istället E2 904, som stod i samma lokhus. Om det stämmer, så kan man tänka sig att de hann göra mycket arbete innan man ändrade sig. Det tyder på att de hittade något fel på E2 1184.

Knappast lagren, för de skötte sig utmärkt.
Hjulen och flänsarna var också tjocka och fina.
Fyrboxen verkar hel och okej.

Men när vi öppnade sotskåpet och tittade in på tuberna, så började vi ana oråd. Spår av läckage och minst två pluggade tuber… Och då är knappast resterande tuber särskilt mycket bättre, dessvärre.

Tuberna i E2 1184, sett från sotskåtet, höger sida. Nerkanten bär spår av vatten, vilket inte är bra

Tuberna i E2 1184, sett från sotskåtet, höger sida. Nerkanten bär spår av vatten, vilket inte är bra

Tuberna på vänstersida sett från sotskåpet. Pluggad småtub oroar om skicket på resten av tubsatsen

Tuberna på vänstersida sett från sotskåpet. Pluggad småtub oroar om skicket på resten av tubsatsen

Men tuber går ju att byta, förstås. Värre hade det varit om hjulen varit dåliga

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s